Przypominamy właścicielom nieruchomości, że zabezpieczenie chodników przyległych do ich posesji, jest ich obowiązkiem. Obowiązki właścicieli wynikają z Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 25 stycznia 2006 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Śnieg, lód czy błoto pośniegowe usunięte z chodnika powinny być ułożone wzdłuż krawężnika oddzielającego chodnik od jezdni, tak by nie powodowały zakłóceń w ruchu pieszych, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób nie zagrażający zieleni. Zgarnianie śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię jest zabronione, podobnie jak spławianie do wód śniegu i błota pośniegowego wywożonego z terenów zanieczyszczonych, a w szczególności z dróg, parkingów czy terenów przemysłowych (ich składowanie jest dopuszczalne wyłącznie na terenach do tego wyznaczonych).
Straż Miejska przypomina, że obowiązkiem właścicieli nieruchomości w zakresie utrzymania zimowego jest:
Za nieuprzątnięcie błota, śniegu czy lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości można otrzymać mandat karny w wysokości – 100 zł.
Trzeba jednak zaznaczyć, że wykonanie powyższych czynności (obowiązków) leży także w interesie właścicieli nieruchomości. W przypadku, w którym przechodzień, na skutek zaniedbania obowiązku oczyszczenia chodnika, pośliźnie się na nim i złamie rękę, czy nogę – właściciel nieruchomości naraża się na odpowiedzialność cywilną.
Całą dobę działa numer dyspozytorni akcji zima 012-616-7421 pod którym można zgłaszać miejsca wymagające interwencji.