Finansowanie komunikacji miejskiej było głównym tematem dyskusji ekspertów z całej Polski, podczas komisji ekonomicznej Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, która obradowała w Krakowie 19 i 20 czerwca. Współorganizatorem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie.
Podczas dwudniowych obrad omawiano m.in. źródła i strukturę finansowania komunikacji miejskiej. Jednym z tematów był też wpływ wydatków na transport zbiorowy na budżety miast.
Do tej ostatniej kwestii odniósł się w swojej prezentacji Lesław Fijał, skarbnik miasta Krakowa. „Komunikacja miejska to usługa, która jak każda inna generuje koszty. Ma to wpływ na budżety miast, także na budżet Krakowa" – mówił Lesław Fijał. Przypomniał, że w przypadku naszego miasta, wpływy ze sprzedaży biletów pokrywają około 60 proc wydatków na komunikację miejską, resztę musi wygospodarować samorząd.
O źródłach finansowania inwestycji w komunikacji miejskiej mówił Rafał Świerczyński, wiceprezes MPK SA w Krakowie. „W naszym mieście środki na inwestycje pochodzą z różnych źródeł m.in. z funduszy Unii Europejskiej, kredytów, leasingu finansowego. Równie ważne są źródła wewnętrzne" – mówił Rafał Świerczyński. To jak wielką rolę odgrywają w Krakowie środki unijne najlepiej widać w przypadku zakupu nowych tramwajów. W ciągu ostatnich kilku lat MPK SA w Krakowie korzystając z tej możliwości kupiło 48 nowoczesnych wagonów, których wartość sięga ok. 400 mln zł.
Podczas komisji ekonomicznej zabrali też głos producenci tramwajów. Przedstawiciel firmy Bombardier Transportation, Waldemar Agaciak zwracał uwagę na sposoby finansowania zakupu taboru tramwajowego. Podkreślał, że równie istotny jak sam zakup jest także koszt utrzymywania taboru tramwajowego podczas eksploatacji.
W dwudniowym, krakowskim posiedzeniu komisji ekonomicznej Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej wzięło udział kilkudziesięciu ekspertów z całego kraju.
Warto wiedzieć, że Kraków jest jednym z niewielu miast polskich, gdzie wydatki na komunikację miejską rosną z roku na rok. Jest to element prowadzonej od lat polityki władz miasta, które stawiają na komunikację zbiorową. W tym roku na lokalny transport zaplanowano w budżecie około 480 mln złotych.