„Gazeta Wyborcza” w ramach cyklu podsumowań zatytułowanych „Dekada w kulturze” pisze o najważniejszych wydarzeniach w dziedzinie muzyki poważnej. Miano wydarzeń dekady przyznano festiwalom Misteria Paschalia i Sacrum Profanum. Doceniono także cykl Opera Rara.
„Przebojem dekady stały się festiwale krakowskie” – pisze na łamach Gazety Wyborczej Jacek Hawryluk. – „Po przeniesieniu w 2004 r. Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego do stolicy, pod Wawelem powstały dwa inne – barokowe Misteria Paschalia i współczesne Sacrum Profanum. Oba mają gwiazdorską obsadę: w Wielkim Tygodniu rezydują w Krakowie najlepsze zespoły barokowe, we wrześniu zaś czołowe grupy współczesne. Kraków wpisał się w międzynarodowy obieg produkcje koncertowej. Od dwóch lat wykonuje się tutaj także stylowo operę barokową Opera Rara”- dodaje Hawryluk.
Przypomnijmy, że Misteria Paschalia to jeden z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki tematycznie związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej. W czasie festiwalu krakowskie sale koncertowe, unikatowe wnętrza sakralne oraz kaplica św. Kingi w Wieliczce rozbrzmiewają najpiękniejszymi arcydziełami tego okresu. Festiwal cieszy się uznaniem krytyków i niesłabnącym zainteresowaniem melomanów. Trzykrotnie zwyciężał w rankingu wydarzeń kulturalnych opracowywanych przez tygodnik „Polityka”, „Rzeczpospolita” uznała go za jedno z najważniejszych wydarzeń 2008 i 2009 roku, a także dwukrotnie reprezentował Polskę na targach Midem w Cannes. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz
Z kolei Sacrum Profanum to obecnie jeden z najważniejszych na świecie festiwali prezentujących muzykę XX wieku i najnowszą. Jego rangę buduje udział najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien czy London Sinfonietta. Sacrum Profanum łączy także muzykę poważną z innymi nurtami – muzyką alternatywną i elektroniczną. Co roku program festiwalu koncentruje się na twórczości kompozytorów jednego kraju lub grupy kulturowej. Jednocześnie – poprzez zamówienia utworów u polskich kompozytorów i powierzanie ich wykonań czołowym zagranicznym formacjom – promuje narodową kulturę na świecie. Festiwal zdobył najpoważniejsze nagrody i wyróżnienia. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
Cykl Opera Rara to uruchomiony w 2009 śmiały projekt prezentowania w Krakowie ambitnych produkcji święcących triumfy na scenach najważniejszych teatrów operowych i festiwali we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. W ramach Opera Rara, na prestiżowych krakowskich scenach wystawiono dotychczas m.in.: spektakle przygotowane przez Fabio Biondiego: Herkulesa nad Termodontem i Agrippinę, wersję sceniczną Mieszczanina Szlachcicem pod kierownictwem muzycznym Vincenta Dumestre’a, Rinalda z udziałem najlepszych solistów i zespołu Accademia Bizantina, a także La Fida Ninfa w brawurowej interpretacji Ensemble Matheus i Ottone in Villa w wykonaniu Il Giardino Armonico. Już w pierwszym roku funkcjonowania Opera Rara zyskała miano „zachwytu i festiwalowego debiutu roku” wg „Rzeczpospolitej” oraz najciekawszego wydarzenia muzycznego (wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum) w rankingu tygodnika „Polityka”. Dyrektorem artystycznym projektu jest Filip Berkowicz. Więcej informacji o festiwalach pod adresem: www.operarara.pl, www.sacrumprofanum.com, www.misteriapaschalia.com (KS).