górne tło

Tracą ważność dowody osobiste 2800 krakowian

Pierwsze wnioski o wymianę dowodów osobistych, które utraciły ważność po 10 latach, spodziewane są w piątek w Wydziale Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta.

- Używane obecnie dowody osobiste zaczęły być wydawane w 2001 roku i jeśli ktoś je później np. nie wymienił - właśnie zaczynają tracić ważność - mówi Anna Broś-Milc, wicedyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta. - Pierwszych wniosków spodziewamy się w piątek, gdyż mieliśmy już w ostatnich dniach pytania w tej sprawie. Niektórzy zastanawiali się czy mogą poczekać z wymianą do połowy roku, gdy wprowadzone zostaną nowe wzory dowodów - czipowych. - Odpowiadamy, że nie mogą. Na każdym dowodzie jest data, do której jest ważny. Dzień później nie można się już nim posługiwać - ostrzega przedstawiciel magistratu. Dowód jest przy tym "automatycznie" unieważniany, a informacja o tym jest od razu dostępna dla różnych służb, w tym policji czy straży granicznej.

Z danych urzędu wynika, że do końca lutego stracą ważność dowody osobiste 2800 mieszkańców Krakowa. Ponieważ na nowy czeka się mniej więcej miesiąc - nie warto więc już zwlekać z wnioskiem o nowy dokument. - Będą one ważne przez 10 lat, ale jeśli ktoś za pół roku będzie chciał mieć czipowy - będzie mógł wystąpić, za kilka miesięcy, o wymianę na nowy - przyznaje dyr. Broś-Milc.

Zwłaszcza, że dowody osobiste wydawane są za darmo i bez znaczenia jest przyczyna wymiany. Dyrektor Broś-Milc przyznaje, że jest grupa osób, która zgłasza zagubienie dowodu osobistego 4 - 5 razy w ciągu roku; rekordzista zgubił dowód osobisty osiem razy: - Zdajemy sobie sprawę z tego, że niektóre z tych osób nie gubią dowodu, ale zastawiają go w sklepie - za coś co kupili, gdy nie mieli pieniędzy. Często bardziej opłaca im się wyrobić nowy dokument, niż wrócić do sklepu. A nam mówią, że został skradziony, zgubiony, że ktoś został napadnięty i stracił dokumenty itp. - kolejny raz w ciągu jednego roku - dodaje przedstawiciel magistratu.

Dodajmy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami - każdy właściciel dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument m.in. w razie zmiany danych (np. imienia, nazwiska, adresu) i w ciągu 14 dni od dnia dokonania tych zmian trzeba złożyć wniosek. Także w przypadku uszkodzenia dowodu - niezwłocznie, a ponadto z uwagi na upływ terminu ważności dowodu - nie później niż na 30 dni przed terminem. Dowód osobisty z nieaktualnymi danymi jest unieważniany automatycznie, po trzech miesiącach od uzyskania informacji o zmianach, które powinny być do niego wprowadzone. Jeśli ktoś zgubił dowód - nie musi, jak to było dawniej, dawać ogłoszenia w mediach itp. Wystarczy, że złoży oświadczenie, że zgubił ten dokument. I dostanie nowy za darmo. Jeśli komuś dowód skradziono - także nie ma obowiązku, by to gdziekolwiek zgłaszać.

(J.ŚW)