Trwa dyskusja na temat zmian w Capelli Cracoviensis i planów, które zamierza realizować jej dyrektor - Jan Tomasz Adamus. Magdalena Sroka - Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury i Promocji spotkała się we wtorek (1 lutego) w tej sprawie z muzykami CC.
„Najistotniejsze dla nas są trzy kwestie – mówi Magdalena Sroka, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa podczas briefingu po spotkaniu z muzykami. „Przede wszystkim nie ma mowy o likwidacji zespołu, trwa natomiast jego reforma. Po drugie za orkiestrę odpowiedzialny jest jej dyrektor, to on odpowiada za jej funkcjonowanie, budżet i zobowiązania i dlatego on ma prawo do wprowadzania zmian w CC. I trzecia sprawa –podjęłam się prowadzenia rozmów z przedstawicielami orkiestry i mam nadzieję, że wspólnie uda nam się dojść do porozumienia” – wyjaśniła.
Jan Tomasz Adamus objął stanowisko dyrektora Capelli Cracoviensis w 2008 roku. Od początku zapowiadał że będzie dążył do sprofilowania orkiestry i do realizacji najważniejszego zadania zapisanego w akcie powołania CC, czyli do promowania dawnej kultury muzycznej. Taki też był cel Gminy - aby w Krakowie działał zespół wyraźnie sprofilowany.
„Ten zespól wciąż się rozwija, bierze udział w najważniejszych wydarzeniach muzycznych ostatnich lat takich jak Opera Rara czy koncerty w ramach Festiwalu Misteria Paschalia. Współpracują z nim wybitni muzycy znani na całym świecie, którzy chcą aby Capella Cracoviensis zaistniała na arenie międzynarodowej. Aby to było możliwe konieczne jest wyraźne sprofilowanie zespołu. To da nam ogromny potencjał promocyjny nie tylko samej orkiestry ale także Krakowa” – dodała Magdalena Sroka.
Dyskusja dotyczy także zmian w obsadzie orkiestry. „Personalne zmiany towarzyszą wszelkiego rodzaju reformom, nie są ani dobre ani złe, to po prostu naturalna kolej rzeczy w zespołach artystycznych” – wyjaśniał Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Capelli Cracoviensis. „Co więcej na całym świecie, i coraz częściej w Polsce, zespoły artystyczne i ich członkowie są poddawani weryfikacji. Ważne jest także to, aby muzycy podejmowali indywidualne decyzje artystyczne” – dodał.
Capella Cracoviensis to zespół specjalizujący się w stylowym wykonywaniu muzyki minionych epok. Dzięki konsekwentnemu wsparciu Miasta Krakowa może przygotowywać ambitne projekty na najwyższym artystycznym poziomie.
Przy realizacji na historycznych instrumentach barokowych oper i oratoriów - ostatnio: Händel Amadigi MOZART Le nozze di Figaro - z CC współpracują muzycy znani z tak renomowanych zespołów, jak Il Giardino Armonico, L'Europa Galante, Orchestra of the 18th Century, L'Arpeggiata. Gośćmi CC są m.in. dyrygenci: Andrew Parrott, Paul Goodwin, Andreas Spering, Michał Dworzyński; zespoły Les Sacqueboutiers de Toulouse, Ensemble Oltremontano, Nachtmusique; koncertmistrzowie Alberto Stevanin, Alessandro Moccia, Enrico Gatti, Peter Hanson.
Capella Cracoviensis to także zespół wokalny wykonujący szeroki repertuar - od manierystycznych madrygałów Gesualda po Pieśni Kurpiowskie Szymanowskiego. Ostatnio chór CC występował między innymi w ramach prestiżowej serii Opera Rara. Ważnym projektem grupy wokalnej CC był nowatorski crossover pod nazwą “bar.okowa uczta” – inscenizacja madrygałów Monteverdiego w jednym z krakowskich barów mlecznych w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego i z udziałem Marii Peszek oraz recytującego sonety Petrarki Jana Peszka.
Capella Cracoviensis powstała w 1970 r. z inicjatywy Stanisława Gałońskiego, w celu wykonywania rzadkiej wówczas na estradach muzyki dawnej. Z czasem zespół przekształcił się w rodzaj małej filharmonii – chóru kameralnego oraz niewielkiej orkiestry symfonicznej. W tym kształcie CC odniosła wiele sukcesów, między innymi otrzymała dwie prestiżowe nagrody za nagranie utworów Dariusa Milhauda (6 Symfonii kameralnych i Trois Opéras Minutes) - Diapason d'Or i Grand Prix du Disque de l'Academie Charles Cros. Obecnie CC wraca do swych korzeni, nie rezygnując z późniejszych zdobyczy.
Od listopada 2008 r. dyrektorem i szefem artystycznym jest Jan Tomasz Adamus. Związany wcześniej z Wrocławiem organista, klawesynista, dyrygent oraz animator życia muzycznego, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Objęcie przez niego tej funkcji na zaproszenie miasta Krakowa było jednym z najgłośniejszych transferów w świecie polskiej kultury ostatnich lat.
Kalendarz koncertowy CC na 2011 rok należy do najbardziej intensywnych i zróżnicowanych na środkowoeuropejskiej scenie muzycznej. CC kontynuuje cieszącą się ogromnym zainteresowaniem publiczności serię koncertów w Sukiennicach, przed melomanami kolejne niedzielne koncerty w cyklu matinée z gościnnym koncertmistrzem Alessando Moccia, na co dzień liderem Orchestre des Champs Elysees.
W Niedzielę Palmową wysłuchać będzie można tradycyjnej bachowskiej Pasji Mateuszowej, w maju realizowane będą interdyscyplinarne projekty w ramach organizowanej od trzech lat serii koncertowej symfoniczna wiosna (między innymi z udziałem zespołu Nachtmusique - na co dzień grupy dętej Orchestra of the 18th Century). Dzięki pozyskanym ostatnio dotacjom unijnym z MRPO w lutym i w marcu CC wykona trzy wielkie oratoria Händla (Theodora, Athalia, Deborah), a w czerwcu 2001 trzy koncerty z dawną muzyką polską. W drugiej połowie roku między innymi opera Orfeusz i Euredyka Glucka, unikalny cykl koncertów prezentujący trzy arcydzieła: Mszę h-moll Bacha, Wielką Mszę c-moll Mozarta oraz Missa Solemnis Beethovena, a także specjalistyczny mini-festiwal tematyczny Imponderabilia, którego tematem 2011 będzie kameralna muzyka instrumentalna XVII wieku. (KF)