Po raz kolejny dementujemy pogłoski o likwidacji Capelli Cracoviensis. Orkiestra jest w fazie przekształcenia, które polega na całkowitym przejściu CC na grę na instrumentach historycznych. Nikt nie podjął decyzji o likwidacji zespołu.
Cały czas trwa dyskusja na temat zmian w Capelli Cracoviensis i planów, które zamierza realizować jej dyrektor - Jan Tomasz Adamus. Magdalena Sroka - Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury i Promocji spotkała się i jeszcze wielokrotnie spotka się z muzykami CC.
„Najistotniejsze dla nas są trzy kwestie” – podkreśla Magdalena Sroka, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa. „Przede wszystkim nie ma mowy o likwidacji zespołu, trwa natomiast jego reforma. Po drugie za orkiestrę odpowiedzialny jest jej dyrektor, to on odpowiada za jej funkcjonowanie, budżet i zobowiązania i dlatego on ma prawo do wprowadzania zmian w CC. I trzecia sprawa – podjęłam się prowadzenia rozmów z przedstawicielami orkiestry i mam nadzieję, że wspólnie uda nam się dojść do porozumienia” – wyjaśnia.
Jan Tomasz Adamus objął stanowisko dyrektora Capelli Cracoviensis w 2008 roku. Od początku zapowiadał że będzie dążył do sprofilowania orkiestry i do realizacji najważniejszego zadania zapisanego w akcie powołania CC, czyli do promowania dawnej kultury muzycznej. Taki też był cel Gminy - aby w Krakowie działał zespół wyraźnie sprofilowany.
„Ten zespół wciąż się rozwija, bierze udział w najważniejszych wydarzeniach muzycznych ostatnich lat takich jak Opera Rara czy koncerty w ramach Festiwalu Misteria Paschalia. Współpracują z nim wybitni muzycy znani na całym świecie, którzy chcą aby Capella Cracoviensis zaistniała na arenie międzynarodowej. Aby to było możliwe konieczne jest wyraźne sprofilowanie zespołu. To da nam ogromny potencjał promocyjny nie tylko samej orkiestry ale także Krakowa” – uważa Magdalena Sroka.
Dyskusja dotyczy także zmian w obsadzie orkiestry. „Personalne zmiany towarzyszą wszelkiego rodzaju reformom, nie są ani dobre ani złe, to po prostu naturalna kolej rzeczy w zespołach artystycznych” – wyjaśnia Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Capelli Cracoviensis. „Co więcej na całym świecie, i coraz częściej w Polsce, zespoły artystyczne i ich członkowie są poddawani weryfikacji. Ważne jest także to, aby muzycy podejmowali indywidualne decyzje artystyczne”.
O likwidacji CC nie może być mowy z jeszcze jednego powodu - kalendarz koncertowy CC na 2011 rok należy do najbardziej intensywnych i zróżnicowanych na środkowoeuropejskiej scenie muzycznej. Orkiestra kontynuuje cieszącą się ogromnym zainteresowaniem publiczności serię koncertów w Sukiennicach, przed melomanami kolejne niedzielne koncerty w cyklu matinée z gościnnym koncertmistrzem Alessando Moccia, na co dzień liderem Orchestre des Champs Elysees.
W Niedzielę Palmową wysłuchać będzie można tradycyjnej bachowskiej Pasji Mateuszowej, w maju realizowane będą interdyscyplinarne projekty w ramach organizowanej od trzech lat serii koncertowej symfoniczna wiosna (między innymi z udziałem zespołu Nachtmusique - na co dzień grupy dętej Orchestra of the 18th Century). Dzięki pozyskanym ostatnio dotacjom unijnym z MRPO w lutym i w marcu CC wykona trzy wielkie oratoria Händla (Theodora, Athalia, Deborah), a w czerwcu trzy koncerty z dawną muzyką polską. W drugiej połowie roku melomanów czeka m.in. opera Orfeusz i Euredyka Glucka, unikalny cykl koncertów prezentujący trzy arcydzieła: Mszę h-moll Bacha, Wielką Mszę c-moll Mozarta oraz Missa Solemnis Beethovena, a także specjalistyczny mini-festiwal tematyczny Imponderabilia, którego tematem będzie kameralna muzyka instrumentalna XVII wieku. (KF)