Nie będzie wjazdu na ul. Grota-Roweckiego od ul. Brożka i Kapelanka; niektóre ulice będą ślepe, inne jednokierunkowe. Taka organizacja ruchu, z drobnymi zmianami, ma obowiązywać do wakacji. Latem tramwaj nie będzie jeździł ulicą Kapelanka i Brożka.
Wprawdzie przez dwa minione weekendy prowadzono już prace ziemne, które wpłynęły na organizację ruchu w rejonie Ruczaju, ale na znaczącą dla kierowców skalę budowa nowej linii tramwajowej rusza w najbliższą sobotę. - Wprowadzane zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywały, z drobnymi modyfikacjami, do wakacji - zapowiada Mariusz Wiśniewski, wiceprezes Grupy ZUE S.A., generalnego wykonawcy przebudowy.
Później czekać nas będą kolejne duże zmiany, gdyż prawdopodobnie, z uwagi na przebudowę skrzyżowania ul. Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego trzeba będzie wstrzymać ruch tramwajowy w tym rejonie.
- W sobotę rozpoczynamy prace obejmujące m.in. frezowanie nawierzchni części ulicy Grota-Roweckiego, a także przebudowę podziemnych mediów - mówi Mariusz Wiśniewski. - Konieczne będzie zamknięcie nie tylko znacznej części skrzyżowania Kapelanka - Brożka - Grota-Roweckiego, al. także zwężenie jezdni dużej części ulicy Grota-Roweckiego. Równocześnie prace rozpoczyna także Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Budowa ogromnego kolektora musi bowiem poprzedzać budowę tramwaju, gdyż ciągnie się ona prawie przez całą długość trasy. To kolektor ogólnospławny, który ma zbierać ścieki opadowe i sanitarne z tego rejonu; ma około dwa kilometry długości. Konieczna będzie koordynacja prac wykonawcy linii tramwajowej oraz MPWiK, gdyż budowa kolektora musi postępować wcześniej.
- Znaczne rozszerzenie zakresu prac wiąże się z dużymi zmianami w organizacji ruchu w tym rejonie - przyznaje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Zostaną one wprowadzone od soboty.
* Zamknięta zostanie część skrzyżowania ul. Kapelanka - Brożka - Grota-Roweckiego. Ze skrzyżowania nie będzie można wjechać na ul. Grota-Roweckiego. Możliwa tylko jazda z ul. Brożka w Kapelankę i odwrotnie.
* Wjazd w stronę ul. Grota-Roweckiego będzie możliwy od skrzyżowania ul. Kapelanka z Kobierzyńską, które staje się głównym skrzyżowaniem dla mieszkańców Ruczaju. Na ul. Kobierzyńskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Kapelanka będzie zmiana oznakowania poziomego; przewidziano m.in. bus-pas dla komunikacji miejskiej (i przystanek).
* Ul. Grota-Roweckiego - na odcinku od ul. Kobierzyńskiej do Norymberskiej (Rostworowskiego) - zwężona do jednego pasa i jednokierunkowa.
* Odcinek ul. Grota-Roweckiego - od ul. Kobierzyńskiej do Lipińskiego zwężony i ślepy.
* Z ul. Lipińskiego nie będzie możliwości wjazdu w rejon skrzyżowania z ul. Kapelanka i Brożka (brak przejazdu - bariera). W stronę centrum miasta trzeba jechać przez ulicę Kobierzyńską.
* Ul. Pychowicka jednokierunkowa - od ul. Kobierzyńskiej do Norymberskiej. Ul. Pychowicka nie jest zalecana jako trasa objazdowa, gdyż na ul. Norymberskiej dopuszczony przejazd pojazdów do 2,5 tony.
* Na skrzyżowaniu ul. Pychowickiej z Norymberską zmiana pierwszeństwa (pierwszeństwo dla jadących ul. Pychowicką).
* Zalecany objazd od centrum w stronę Ruczaju: Kobierzyńska, Rostworowskiego, Grota-Roweckiego. Dla jadących od Skawiny - przez ul. Zawiłą i autostradę.
* Zaplanowano zmiany sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, by dostosować ją do nowej sytuacji w ruchu samochodowym.
Taka organizacja ruchu, z drobniejszymi zmianami (zależnymi od zakresu robót) ma obowiązywać do wakacji. Latem prace przeniosą się na kolejne fragmenty trasy, planuje się m.in. zamknięcie torowiska na ul. Kapelanka i Brożka, co oznaczałoby, że tramwaje nie jeździłyby po tej trasie. Skrzyżowanie z ul. Grota-Roweckiego będzie wtedy już docelowo przebudowywane.
Nowa linia (ok. 3,8 km) ma połączyć ulice Brożka i Kapelanka z ulicą Czerwone Maki. Tramwaj będzie się poruszał po oddzielonym od ulicy torowisku. Przebudowany zostanie także ciąg drogowy Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego.
(J.ŚW)
janusz.swies@dziennik.krakow.pl