Jednokierunkowe i ślepe ulice, wydzielone buspasy dla komunikacji miejskiej, trasa Kapelanka-Brożka w lecie bez tramwajów. To tylko niektóre utrudnienia jakie czekają na mieszkańców Ruczaju. Rozpoczął się kolejny etap budowy linii szybkiego tramwaju na Ruczaj. Utrudnienia będą trwały do wakacji.
Na ulicy Grota-Roweckiego rozpoczęły się prace obejmujące m.in. frezowanie nawierzchni, a także przebudowę podziemnych mediów.Równocześnie prace przy budowie kolektora rozpoczyna także Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Jego budowa musi poprzedzać budowę tramwaju, gdyż ciągnie się ona prawie przez całą długość trasy. Kolektor będzie zbierał ścieki opadowe i sanitarne z tego rejonu. Ma niemal dwa kilometry długości.
Najważniejsze zmiany w rejonie budowy linii szybkiego tramwaju:
- zamknięta została część skrzyżowania ul. Kapelanka - Brożka - Grota-Roweckiego. Ze skrzyżowania nie będzie można wjechać w ul. Grota-Roweckiego. Możliwa jest jazda wyłącznie z ul. Brożka w Kapelankę i odwrotnie.
- wjazd w stronę ul. Grota-Roweckiego jest możliwy od skrzyżowania ul. Kapelanka z Kobierzyńską, które stało się głównym skrzyżowaniem dla mieszkańców Ruczaju. Na ul. Kobierzyńskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Kapelanka będzie zmiana oznakowania poziomego; przewidziano m.in. bus-pas dla komunikacji miejskiej (i przystanek).
- ul. Grota-Roweckiego - na odcinku od ul. Kobierzyńskiej do Norymberskiej (Rostworowskiego) - zwężona do jednego pasa i jednokierunkowa.
- odcinek ul. Grota-Roweckiego - od ul. Kobierzyńskiej do Lipińskiego zwężony i ślepy.
- z ul. Lipińskiego nie ma wjazdu w rejon skrzyżowania z ul. Kapelanka i Brożka (brak przejazdu - bariera). Do centrum miasta trzeba jechać ulicą Kobierzyńską.
- ul. Pychowicka jednokierunkowa - od ul. Kobierzyńskiej do Norymberskiej.
- na skrzyżowaniu ul. Pychowickiej z Norymberską zmiana pierwszeństwa (pierwszeństwo dla jadących ul. Pychowicką).
- zalecany objazd od centrum w stronę Ruczaju: Kobierzyńska, Rostworowskiego, Grota-Roweckiego. Dla jadących od Skawiny - przez ul. Zawiłą i autostradę.
- zaplanowano zmiany sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, by dostosować ją do nowej sytuacji w ruchu samochodowym.
- taka organizacja ruchu, zmieniana wraz ze zmianą zakresu prac będzie obowiązywać do wakacji. Latem prace przeniosą się na kolejne fragmenty trasy, planuje się m.in. zamknięcie torowiska na ul. Kapelanka i Brożka.
Nowa linia szybkiego tramwaju (ok. 3,8 km) ma połączyć ulice Brożka i Kapelanka z ulicą Czerwone Maki. Tramwaj będzie się poruszał po oddzielonym od ulicy torowisku. Przebudowany zostanie także ciąg drogowy Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego. Według kontraktu linia szybkiego tramwaju na Ruczaj ma być oddana do użytku pod koniec 2012 roku. (WAŚ)