Urząd Miasta Krakowa, Komenda Miejska Policji w Krakowie oraz Małopolski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego będą kontynuować kontrole kierowców busów. Intensyfikacja działań ma zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów busów.
Małopolskie busy są przeciążone - wynika z kontroli przeprowadzonej (w listopadzie 2010 r.) przez Wojewódzką Inspekcję Transportu Drogowego w Lublinie. Właściciele pojazdów często przerabiają je tak, aby zmieściło się w środku jak najwięcej pasażerów. Zdarza się, że przy rejestracji takiego przerobionego pojazdu, do jego dowodu rejestracyjnego wpisywana jest większa liczba osób, niż rzeczywiście powinien on przewozić. W wyniku tego busy są bardziej narażone na wypadki.
Kontrole polegają na każdorazowym ważeniu busa - polega ono na podkładaniu przenośnych wag pod każdą oś, czyli jednocześnie pod przednie, a następnie pod tylne koła. Inspektorzy weryfikują zapisy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu dotyczące wartości masy własnej i maksymalnej liczby pasażerów, jaka może być przewożona, ze stanem rzeczywistym.
Aktualnie w Krakowie 84 firmy (przedsiębiorców) posiada licencje na transport osób busami wydane przez Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa. Firmy zgłosiły łącznie 910 busów.
W styczniu i lutym 2011 r. w 52 autobusach zarejestrowanych w Krakowie i zgłoszonych do licencji wydanych przez Urząd Miasta Krakowa stwierdzono nieprawidłowe wpisy w dowodzie rejestracyjnym masy własnej pojazdu i liczby miejsc.
Skontrolowano 50 firm (przedsiębiorców) posiadających licencje na przewóz osób pod kątem weryfikacji danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym.
Wydano 24 zalecenia pokontrolne ze względu na nieprawidłowe wpisy masy własnej
i liczby miejsc do dowodu rejestracyjnego. 19 firm wykonało zalecenia i wobec nich nie wyciągamy żadnych konsekwencji
Wszczęto 8 postępowań administracyjnych w stosunku do kierowców, którzy nie poddali się kontroli w celu weryfikacji danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym. Jeszcze nie wydano decyzji, postępowania właśnie trwają i jeśli w czasie postępowania przedsiębiorcy usuną nieprawidłowe wpisy w dowodzie rejestracyjnym, to postępowania zostaną umorzone.
5 przedsiębiorcow nie wykonało zaleceń pokontrolnych. Wobec przedsiębiorców, którzy nie wykonali zaleceń będą również prowadzone postępowania o cofnięcie licencji.
Po otrzymaniu w listopadzie ub. r. danych z Inspekcji Transportu Drogowego dotyczących niezgodności stanu kontrolowanych busów z danymi technicznymi wpisanymi do dowodów rejestracyjnych pojazdów, Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK rozpoczął kontrole dokumentów przewoźników. Najwięcej błędów stwierdzono w ustalaniu ilości miejsc dla pasażerów i masy własnej pojazdów. Działania miasta zmierzające do poprawy bezpieczeństwa pasażerów i jakości świadczonych usług przez przedsiębiorców, zostały zainicjowane na spotkaniu z przedstawicielami wydziałów komunikacji starostw ościennych. Ustalono wtedy, że należy m.in. zweryfikować dokumenty wystawiane przez diagnostów, którzy przeprowadzali badania techniczne po zmianie rodzaju pojazdu z ciężarowego na autobus oraz zainicjować spotkanie z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Krakowie. Podczas takiego spotkania w styczniu ustalono:
a) starostwa dokonają weryfikacji masy własnej i liczby miejsc w busach;
b) Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek starostw będzie przekazywać informacje o naruszeniach przepisów podczas kontroli,
c) w przypadku, gdy podczas kontroli przeprowadzonej przez ITD stwierdzono:
- niezgodność masy własnej ustalonej w wyniku ważenia lub dopuszczalnej masy całkowitej określonej na tabliczce pojazdu z zapisem dokonanym
w dowodzie rejestracyjnym,
- liczbę miejsc większą niż wynikającą z dopuszczalnej ładowności pojazdu,
ITD każdorazowo przekazuje zatrzymany dowód rejestracyjny do właściwego organu rejestracyjnego.
26 listopada 2010 r. wystosowano pisma do wszystkich stacji kontroli pojazdów w Krakowie, w których pouczono o obowiązku sprawdzania prawidłowej ilości miejsc w stosunku do dopuszczalnej ładowności oraz określania parametrów technicznych (masy własnej pojazdów) na podstawie stanu faktycznego, nie zastosowanie się do pouczenia może prowadzić do cofnięcia uprawnienia diagnosty.
Do końca grudnia 2010 r. zweryfikowano wszystkie dokumenty, w celu sprawdzenia prawidłowości określenia maksymalnej ilości miejsc siedzących i stojących w stosunku do konstrukcyjnej dopuszczalnej ładowności pojazdów. Wszyscy kierowcy zostali zobowiązani do weryfikacji parametrów technicznych wpisanych w dowodzie rejestracyjnym ze stanem faktycznym i obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
W styczniu 2011 r. wezwano właścicieli krakowskich busów do przedstawienia dokumentów potwierdzających dokonanie zmian konstrukcyjnych
w pojeździe w zakresie ilości miejsc oraz zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzającego dokonanie zmian zgodnie z przepisami.
W styczniu i lutym 2011 r. przeprowadzono kontrole kierowców pod kątem weryfikacji danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wydano zalecenia pokontrolne o dostosowaniu ilości miejsc w pojeździe do wymagań określonych w przepisach oraz określono termin ich realizacji. Zazwyczaj termin na dostosowanie ilości miejsc w autobusach do wymagań określonych w przepisach wynosił 1 miesiąc. (JD).