górne tło

Opera Rara

Festiwal Opera Rara Kraków prezentuje opery zapomniane, rzadko wykonywane, nieobecne w programach scen operowych. Dzięki jego działalności wiele ważnych oper – przede wszystkim barokowych, ale też współczesnych – mogło po raz pierwszy zabrzmieć w Polsce.

Opera Rara powstała w 2009 roku jako cykl koncertowych wykonań oper barokowych w międzynarodowych obsadach oraz z udziałem uznanych europejskich zespołów instrumentów historycznych (m.in. Europa Galante i Fabio Biondi, Accademia Bizantina i Ottavio Dantone, Ensemble Matheus i Jean-Christophe Spinosi, Il Complesso Barocco i Alan Curtis, Il Giardino Armonico i Giovanni Antonini, czy Les Musiciens du Louvre i Marc Minkowski).

W 2017 roku nastąpiła zmiana w formule festiwalu, który wciąż miał prezentować utwory niegrywane gdzie indziej i odkrywane na nowo, ale już bez ograniczania się do jednej epoki. Ważnym elementem miały stać się także wykonania sceniczne oper oraz recitale śpiewaków. Z Opera Rara współpracował w związku z tym szereg reżyserek i reżyserów, zarówno tych o ugruntowanej już pozycji, jak i tych dopiero stojących u progu kariery. Znaleźli się w tym gronie m.in. Karolina Sofulak, Magda Szpecht, Krystian Lada, Tomasz Cyz, Natalia Iwaniec, Krzysztof Garbaczewski, Mira Mańka, Cezary Tomaszewski, Paweł Świątek i Kristof Spiewok.

Wśród śpiewaków, którzy wystąpili w ostatnich latach na Opera Rara z recitalami, należy z kolei wymienić takie gwiazdy jak Waltraud Meier, Anne Sofie von Otter, Jakub Józef Orliński, Philippe Jaroussky, Thomas Hampson, Ian Bostridge, Franco Fagioli, Sandrine Piau, Patricia Petibon, Stéphane Degout, Sophie Karthäuser, Adriana Kučerová, Anna Larsson, Thomas E. Bauer, Peter Harvey, Christopher Maltman, czy Samuel Mariño.

Na festiwalu odbywają się premiery oper nigdy dotąd w Polsce niewystawianych oraz takich, które nie pojawiały się w naszych teatrach od lat. Należą do nich zarówno dzieła dawne, jak i te najnowsze. To na Opera Rara po raz pierwszy w naszym kraju pokazano utwory należące do ścisłego kanonu arcydzieł, a u nas przedtem niewykonywane, np. „Hyppolite et Aricie” Jeana-Philippe’a Rameau.

Obecnie festiwal podzielony jest na dwie edycje: zimową w okresie karnawału i jesienną organizowaną w okolicach World Opera Day 25 października.

Do 2016 roku Dyrektorem Artystycznym cyklu był Filip Berkowicz. Następnie role Dyrektorów Artystycznego i Programowego zaczęli pełnić: Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Capelli Cracoviensis oraz Robert Piaskowski, Zastępca Dyrektora ds. Programowych Krakowskiego Biura Festiwalowego. W 2022 roku głównym organizatorem festiwalu została Capella Cracoviensis, a Jan Tomasz Adamus jego Dyrektorem Artystycznym.

Festiwal jest organizowany przez Miasto Kraków i Capellę Cracoviensis.

Dyrektor artystyczny: Jan Tomasz Adamus
Organizator: Capella Cracoviensis

Więcej na: www.operarara.pl