W poniedziałek (18 kwietnia) rozpocznie się 8. Festiwal Misteria Paschalia. W tym roku dwa nowe projekty. W ramach części TRANCE – Adran Utley z Portishead i Will Gregory z Goldfrapp zaprezentują poruszającą muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d’Arc, a w części DEBUTS - muzycy z Bazylei tworzący formację La Morra przedstawią, przygotowany specjalnie na Festiwal, program Lacrime di Leo – sekretna muzyka papieża Leona X.
Przypominamy, że tegoroczny festiwal Misteria Paschalia rozpocznie się w poniedziałek 18 kwietnia (godz. 20.00, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego). Na inauguracji zabrzmią ceremonialne motety dwóch tuzów francuskiego baroku - Jean-Philippe’a Rameau i Jean-Josepha de Mondonville’a - w wykonaniu światowej klasy specjalistów. Emmanuelle Haïm i jej niezrównany zespół Le Concert d’Astrée od dekady podbijają serca miłośników muzyki dawnej swoim świeżym, odkrywczym podejściem do barokowego repertuaru i znakomitymi nagraniami nierzadko z udziałem największych gwiazd wokalistyki. Stale współpracują z Philippem Jarousskim, Natalie Dessay, Marie Nicole Lemieux, i in. Przyjazd Emmanuelle Haïm to prawdziwa gratka dla melomanów – będzie to bowiem pierwszy koncert zespołu w Polsce.
Na repertuar koncertu inaugurującego festiwal – a zarazem otwierającego Wielki Tydzień – składają się utwory reprezentujące gatunek niezwykle ciekawy: francuskie grand motets (wielkie motety). Choć w treści religijne, nie pełniły funkcji liturgicznej, ale świecką, ceremonialną. W warstwie tekstowej oparte na psalmach Dawidowych, dramaturgicznie niezwykle wyrafinowane, bardzo sugestywnie i barwnie ilustrują boską potęgę. Jednocześnie swoim rozmachem i podniosłością przypominają o dworskim ceremoniale, hołdując potędze ziemskiego władcy – króla Francji.
Emmanuelle Haïm przywiezie do Krakowa imponujący skład wykonawczy, orkiestrowy i chóralny. Prezentowane podczas koncertu utwory Jean-Philippe’a Rameau (1683–1764), kompozytora-intelektualisty, mistrza francuskiej sceny operowej, i Jean-Josepha de Mondonville’a (1717–1772), króla motetu, powstały z dala od zgiełku stolicy, przed paryskim okresem twórczości każdego z dwóch wielkich kompozytorów. Swe triumfy święciły jednak w Paryżu. Początkowo na królewskim dworze, a następnie podczas paryskich publicznych koncertów zwanych Concert Spirituel.
Groźny majestat biblijnego Boga, płynące z wiary duchowe ukojenie i... atmosfera barokowego Paryża – to wszystko mamy szansę odkryć dzięki muzykom Le Concert d’Astrée. Ten założony przez Emmanuelle Haïm przed dziesięcioma laty zespół szybko zjednał sobie sympatię światowej publiczności, a także został doceniony przez krytyków (ma na swoim koncie m.in. tytuł zespołu roku przyznawany przez jury Victoire de la Musique Classique). (KF)