Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krakowa uzyskał 4. Pozycję na liście TOP 10 w ramach konkursu na „Przejrzystą Stronę BIP". Oceniano m.in. przyjazność serwisu, łatwość wyszukiwania informacji, ich kompletność i aktualność.
Akcja skierowana była do jednostek samorządu terytorialnego, zainteresowanych udoskonalaniem swoich Biuletynów Informacji Publicznej i podnoszeniem jakości usług świadczonych mieszkańcom w zakresie dostępu do informacji publicznej.
Celem akcji była obiektywna oceny zawartości Biuletynów jednostek samorządu terytorialnego oraz opracowanie minimalnego standardu, które powinien spełniać BIP. Zgłaszane Biuletyny poddawane były ocenie ekspertów, przeprowadzanej według następujących kryteriów: przyjazność organizacji udostępniania informacji w BIP, łatwość wyszukiwania informacji, kompletność udostępnionych informacji, zakres informacji udostępnionych w BIP, aktualność udostępnionych informacji.
Organizatorem konkursu było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Departament Administracji Publicznej we współpracy z firmą Sputnik Software Sp. z o.o.
Projekt współfinansowany był ze środków Unii europejskiej.
Przypomnijmy, że krakowski Biuletyn Informacji Publicznej dostępny jest pod adresem www.bip.krakow.pl. To prawdziwa kopalnia wiedzy dotycząca funkcjonowania samorządu. Spośród wielu informacji krakowanie znajdą tu także m.in. aktualne ogłoszenia o przetargach na nieruchomości, zamówieniach publicznych, ogłoszenia o pracę w Urzędzie Miasta i miejskich jednostkach, informacje dotyczące planowania przestrzennego etc.
Warto dodać, że krakowski BIP jest przyjazny także dla osób niepełnosprawnych. Wdrożone rozwiązania umożliwiają dostęp do informacji publicznej osobom z obniżoną sprawnością sensoryczną tj. osobom niewidomym, niedowidzącym, głuchym, niedosłyszącym, z zaburzeniami percepcji wzrokowej i słuchowej, z obniżoną sprawnością komunikowania się, z obniżoną sprawnością ruchową oraz osobom dotkniętym schorzeniami neurologicznymi np. epilepsją. Dla osób niedowidzących udostępniono również opcje wyboru wielkości czcionek, możliwość zmiany kolorystyki i kontrastu stron, syntezator mowy czytający wybrane elementy serwisu np. kody niezbędne do zalogowania, wyeliminowano wszystkie elementy ruchome, wprowadzono opisy alternatywne dla grafik i zdefiniowano skróty klawiszowe ułatwiające nawigowanie po serwisie.
W module procedury zamieszczono odnośniki do filmów w języku migowym, skierowanych do osób niesłyszących. W porozumieniu z oddziałem małopolskim Polskiego Związku Głuchych zostały nagrane procedury, z którymi osoby niesłyszące najczęściej zgłaszają się do Urzędu Miasta Krakowa, np. jak otrzymać dodatek mieszkaniowy, wymienić prawo jazdy, zameldować się i wymeldować, wymienić dowód osobisty, otrzymać skierowanie do szkół i placówek specjalnych, starać się o otrzymanie stopnia niepełnosprawności.
W ubiegłym roku magistrat zdobył I miejsce w konkursie „Wzorcowy Urząd w Małopolsce” za projekt pod nazwą „Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa przyjazny osobom niepełnosprawnym". (KS)