Wirtuozowskie koncerty i arie z oper Vivaldiego w wykonaniu włoskich mistrzów muzyki dawnej Accademia Bizantina i argentyńskiej sopranistki – Veronici Cangemi zakończył w Wielkanocny Poniedziałek 8. edycję Festiwalu Misteria Paschalia.
To już trzeci z festiwalowej serii vivaldiowskich koncertów zatytułowanych Arie e concerti. W poprzednich podziwialiśmy niezwykłe wokalistki Sonię Prinę i Vivicę Genaux. Tym razem w partii solowej pojawiła się śpiewaczka z Ameryki Południowej, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki baroku i dzieł Mozarta. Jej głęboki, aksamitny sopran wykorzystywali w swych koncertach m.in. Giovanni Antonini, Fabio Biondi, Marc Minkowski, Ton Kopman. Nagrania Veronici Cangemi wielokrotnie zdobywały wyróżnienia i nagrody, w tym również prestiżowe Diapason d‘Or i Orpheé d‘Or.
Artystce towarzyszyli świetni włoscy muzycy Accademia Bizantina prowadzeni przez Stefano Montanariego – wybitnego skrzypka i klawesynistę, który w ostatniej chwili zastąpił chorego szefa zespołu Ottavia Dantone. Z kolei partię solowych skrzypiec od Montanariego przejął Alessandro Campieri, współzałożyciel Accademii Bizantiny.
Veronica Cangemi przypomniała wielkie arie z oper weneckiego kompozytora, m.in. niezwykle widowiskową i obfitująca w karkołomne koloratury arię zazdrości Gelosia z I aktu opery Ottone in villa. Przekonująco oddała też burzliwą arię Constanzy z opery Griselda, w której głos imituje oddane w orkiestrze burze repetycji, biegników, akcentów, interwałowe skoki i zmiany dynamiczne. Wykwitnie w jej wykonaniu zabrzmiała pełna uroku aria La farfalletta audace (Śmiały motylek) z rozkołysaną frazą rytmiczną, imitującą lot tytułowego motyla.
MISTERIA PASCHALIA to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej. W czasie festiwalu krakowskie sale koncertowe, unikatowe wnętrza sakralne oraz kaplica św. Kingi w Wieliczce rozbrzmiewają najpiękniejszymi arcydziełami tego okresu. Festiwal cieszy się uznaniem krytyków i niesłabnącym zainteresowaniem melomanów. Trzykrotnie zwyciężał w rankingu wydarzeń kulturalnych opracowywanych przez tygodnik „Polityka”, „Rzeczpospolita” uznała go za jedno z najważniejszych wydarzeń 2008 i 2009 roku, a także dwukrotnie reprezentował Polskę na targach Midem w Cannes. Dodatkowe informacje o wydarzeniu są dostępne na stronie internetowej www.misteriapaschalia.com. (KF)