642 ankietowanych (73%) jest za egzaminami, a przeciw 239 ankietowanych (27%) – to wynik zakończonych na stronie www.bip.krakow.pl konsultacji społecznych dotyczących utrzymania obowiązku egzaminowania kandydatów na taksówkarzy ze znajomości topografii Krakowa oraz przepisów porządkowych regulujących wykonywanie usług przewozowych taksówkami. Jednocześnie - blisko 80% internautów głosujących w sondzie na miejskiej stronie internetowej www.krakow.pl, jest za utrzymaniem egzaminów na taksówkarza w naszym mieście.
Ankieta na stronie www.bip.krakow.pl była prowadzona w dniach 28.10.2013 – 1.12.2013.
Natomiast w ostatniej sondzie na stronie www.krakow.pl, przeprowadzonej w dniach 5 listopada - 1 grudnia, zadaliśmy pytanie: Czy przyszli taksówkarze powinni zdawać egzaminy sprawdzające ich wiedzę? Aż 78,67% internautów jest za utrzymaniem egzaminów i twierdzi, że taksówkarz musi świetnie znać topografię miasta i przepisy. Wg 19,88% uczestników sondy egzamin nie jest potrzebny, wystarczy dobry GPS. 1,44% internautów nie ma zdania w tej kwestii.
Przypomnijmy, że 13 czerwca Sejm RP uchwalił tzw. ustawę deregulacyjną. Objęła ona m.in. zawód taksówkarza. W tym przypadku ustawodawca pozostawił w gestii radnych miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców decyzję o tym, czy chcą utrzymać obowiązek ukończenia szkolenia dla taksówkarzy, zakończonego egzaminem potwierdzającym znajomość topografii oraz przepisów porządkowych w zakresie transportu drogowego taksówką.
Dotychczasowy egzamin obejmuje sprawdzenie wiedzy ze znajomości topografii miasta Krakowa i lokalizacji ważniejszych obiektów użyteczności publicznej oraz znajomości przepisów porządkowych dotyczących wykonywania usług przewozowych taksówkami na terenie Krakowa.
Krakowscy radni na podjęcie decyzji mają czas do końca tego roku (wejście w życie przepisów dot. zawodu taksówkarza - 1 stycznia 2014 r.). Na najbliższej sesji (4 grudnia) odbędzie się drugie czytanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia obowiązku zdania egzaminu ze znajomości topografii przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy lub kierowcę przez niego zatrudnionego.
Obowiązek ukończenia szkolenia i zdania egzaminu nie dotyczyłby:
1) osób, które w latach 2002-2013 uzyskały zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką, potwierdzone zdanym egzaminem przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Prezydenta Miasta Krakowa;
2) kierowców, którzy wykażą się co najmniej 5-letnim udokumentowanym okresem zatrudnienia przez przedsiębiorców posiadających licencję na wykonywanie transportu drogowego taksówką udzieloną na obszar Gminy Miejskiej Kraków.
Egzaminy przeprowadzane byłyby w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące. Opłata za uczestnictwo w szkoleniu wynosiłaby 420 zł od osoby. Koszt egzaminu to 280 zł od osoby. Szkolenia przeprowadzałyby firmy komercyjne, a egzaminy Komisja Egzaminacyjna powołana w drodze zarządzenia przez Prezydenta Krakowa.
Aktualnie, średnia opłata za szkolenie stacjonarne przy obowiązkowym 28 godzinnym programie szkolenia wynosi 500,00 zł (18,00 zł za godzinę szkolenia), a urzędowa opłata za egzamin - 268,95 zł. Proponuje się, aby za szkolenie realizujące 20 godz. program (maksymalny czas szkolenia uległ zmniejszeniu) - opłata nie mogła być wyższa niż 420 zł od osoby (20 godz. x 18,00 zł/godz.), natomiast opłata za egzamin - 280 zł.
Reasumując, do końca roku przy udzielaniu licencji obowiązują dotychczasowe zasady, m.in. wymóg posiadania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką, potwierdzonego zdanym egzaminem.
W Krakowie przedsiębiorcy posiadają 3.914 ważnych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, z czego 54 przewoźników korzysta z ustawowej możliwości zawieszenia wykonywania transportu na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Z kolei, do egzaminu w tym roku przystąpiło 597 osób (43 % zdawalności), w roku ubiegłym - 934 osób (48 % zdawalności).