Orlando Furioso – to opera Antonio Vivaldiego, którą będzie można obejrzeć 5 czerwca (niedziela), o godz. 20:00, w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. To kolejna odsłona cyklu Opera Rara. Na scenie wystąpią: Delphine Galou, Marina de Liso, David DQ Lee, Kristina Hammarström, Romina Basso, Veronica Cangemi, Christian Senn oraz Ensemble Matheus, którą pokieruje Jean-Christophe Spinosi. Będzie to polskie prawykonanie dzieła Vivaldiego.
Zarówno charyzmatyczny dyrygent jak i jego zespół Ensemble Matheus są już dobrze znani bywalcom Opera Rara. Tym razem pod batutą Spinosiego usłyszymy – „dramat heroi-magiczny”, którego premierowe przedstawienie w weneckim Teatro S. Angelo w 1727 roku wyznaczyło apogeum operowej twórczości Vivaldiego: dokładnie 14 lat po premierze młodzieńczej Ottone in villa i 14 lat przed próbą wystawienia ostatniego dzieła i… śmiercią kompozytora.
Nie po raz pierwszy wziął Vivaldi na warsztat libretto Grazio Bracciolego oparte na motywach Orlanda Szalonego Ariosta – utworu, który chyba jak żaden inny działał na wyobraźnię barokowych librecistów i kompozytorów. Szaleństwa zakochanego w egzotycznej księżniczce paladyna i – również obfitujące w miłosne zapętlenia – intrygi czarodziejki Alcyny, dwa ważne wątki eposu Ariosta stanowiły pożywkę dla sceny muzycznej wprost wymarzoną! Handel poświęcił Orlandowi aż trzy opery, z których jedną - Alcinę – publiczność Opera Rara będzie miała okazję poznać w październiku, podczas kolejnej odsłony cyklu. Teraz przyszedł czas na ujęcie Vivaldiego.
W warstwie muzycznej Orlando Furioso otwiera przed słuchaczem wielkie bogactwo wirtuozowskich arii, to lirycznych, to znów pełnych dramatyzmu, brawurowych chórów, a także sugestywnych recytatywów, z których część, jak choćby zamykająca Akt II skarga popadającego w obłęd Orlanda, stanowi miniaturowe arcydzieła. W komentarzu załączonym do wydanego przez Naïve nagrania tej opery w wykonaniu Ensemble Matheus (ale z innym składem solistów) Fédéric Delamea określił Orlanda mianem dramaturgicznego credo weneckiego kompozytora.
Autorką zdjęcia wykorzystanego w kreacji reklamowej opery Orlando Furioso jest Lidia Popiel – zaliczana do prestiżowego grona najlepszych polskich fotografów. Przykuwająca uwagę postać na plakacie to piosenkarz pop OSKAR 2000 BOX.
Uruchomiony w 2009 r. cykl Opera Rara to śmiały projekt prezentowania w Krakowie ambitnych produkcji święcących triumfy na scenach najważniejszych teatrów operowych i festiwali we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. W ramach Opera Rara, na prestiżowych krakowskich scenach wystawiono dotychczas m.in.: spektakle przygotowane przez Fabio Biondiego: Herkulesa nad Termodontem i Agrippinę, wersję sceniczną Mieszczanina Szlachcicem pod kierownictwem muzycznym Vincenta Dumestre’a, Rinalda z udziałem najlepszych solistów i zespołu Accademia Bizantina, a także La Fida Ninfa w brawurowej interpretacji Ensemble Matheus i Ottone in Villa w wykonaniu Il Giardino Armonico. Już w pierwszym roku funkcjonowania Opera Rara zyskała miano „zachwytu i festiwalowego debiutu roku” wg „Rzeczpospolitej” oraz najciekawszego wydarzenia muzycznego (wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum) w rankingu tygodnika „Polityka”. Dodatkowe informacje są dostępne na stronie internetowej: www.operarara.pl i www.biurofestiwalowe.pl. (KF).