Społeczne Towarzystwo Oświatowe poruszyło w Dniu Edukacji Narodowej istotny aspekt dla współczesnego społeczeństwa jakim jest dalsze kształcenie dorosłych. Jak zauważył na piątkowej konferencji prasowej Stanisław Drzażdżewski – Radca Generalny w Ministerstwie Edukacji Narodowej: „Nie da się zapewnić totalnej szkoły dla dorosłych". Zamiast niej, STO proponuje rozszerzenie w Polsce systemu walidacji, czyli formalnego uznawania kompetencji nabytych podczas pracy -czyli poza szkołą.
Państwa europejskie pracują już nad sformalizowanym systemem doceniania i udokumentowania praktycznych umiejętności każdego pracownika. W Polsce na przeszkodzie stoi jednak system edukacji, któremu – jak podkreśla Stanisław Drzeżdżewski- brakuje elastyczności.
Nowatorski system ,o którym debatują w Krakowie członkowie STO ,powinien poszerzyć wolność uczenia się tak, aby każdy absolwent niezależnie od wieku był sklasyfikowany poprzez umiejętności jakie faktycznie posiada a nie jak dotychczas poprzez skończone szkoły. W Europie istnieje już 8 umownych poziomów, które obrazują stopień samodzielności pracownika. Innowacyjność całego systemu polega na tym, iż do każdego z danych poziomów można dojść różnymi drogami, nie tylko klasyczną ścieżką uparcie propagowaną w naszym kraju- czyli poprzez świadectwa szkół.
Instytut Badań Edukacyjnych zaczął już pracę nad nadawaniem poziomów umiejętności. W przyszłości pozwoli to na rekrutacje pracowników poprzez posiadany poziom kwalifikacji (1, 2, 3, 4 itd.). Aby system mógł sprawnie funkcjonować w Polsce i ułatwiać przepływ pracowników między krajami Europy, największe zmiany muszą nastąpić na poziomie szkolnictwa średniego. Jest to rewolucyjny proces dla całego systemu oświaty, jednak warto dodać, że pewne elementy np. w szkołach społecznych są już przygotowane do nowatorskiego sposobu kształcenia. System uczenia się przez całe życie, propagowany przez STO, odbiega daleko od faktycznego zamykania w szkołach. Uczyć można się wszędzie, w każdej chwili każdego dnia.
System poziomów kwalifikacji pozwoli zaktywizować osoby po 40 roku życia do zdobywania nowych umiejętności a co za tym idzie, do poprawy swojej sytuacji zawodowej. Innowacyjne podejście do formalnego uznawania kwalifikacji ma jeszcze jedną zaletę. Mianowicie poprzez aktywizację pracowników pozwala stworzyć zaangażowane społeczeństwo obywatelskie, chroni przed dyskryminacją na rynku pracy oraz wyrównuje szanse pracowników. Konferencja Społecznego Towarzystwa Oświatowego na temat edukacji po 40 roku życia towarzyszy XVII Ogólnopolskiej Konferencji Programowej Społecznego Towarzystwa Oświatowego „ROZWÓJ KOMPETENCJI DZIECI I MŁODZIEŻY NA MIARĘ XXI WIEKU” organizowanej w Krakowie w dniach 14 -16 października 2011 r.