Jak przewidują synoptycy, w najbliższych dniach nad Krakowem i Małopolską zmieni się pogoda i powieje silniejszy wiatr. Dzięki temu zmniejszy się wysokie stężenie pyły zawieszonego utrzymujące się od wielu dni na wieloma miastami regionu.
Według Ekoprognozy zamieszczonej na stronie Wrota Małopolski, przekroczenie stężenia pyłu zawieszonego w Krakowie może wystąpić jeszcze dziś. Od soboty zanieczyszczenie pyłem zacznie się zmniejszać, a dopuszczalne normy nie będą już przekraczane. W naszym mieście nie było i nie ma problemu przekraczania norm w przypadku tlenku węgla, dwutlenków azotu i siarki, czy ozonu.
Przypomnijmy, że niekorzystne stany jakości powietrza w Krakowie notowane są w okresie jesienno – zimowym od wielu lat, pomimo realizacji działań naprawczych jakości powietrza, wyznaczonych przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programem ochrony powietrza. Główna przyczyna sezonowego pogarszania się powietrza to tzw. niska emisja - efekt spalania paliw stałych i śmieci w domowych kotłowniach i piecach oraz emisje komunikacyjne.
Jak zauważają eksperci, działania władz Krakowa – choć bardzo ważne – nie wystarczą, aby stan powietrza w Krakowie, szczególnie w okresie grzewczym, uległ zdecydowanej poprawie. Konieczna jest zmiana prawa, która pozwoliłaby na skuteczniejszą walkę z negatywnymi zjawiskami. Istniejące rozwiązania ustawowe są niewystarczające do prowadzenia działań naprawczych jakości powietrza na skalę wyznaczoną w programach ochrony powietrza, szczególnie w terenach podgórskich, z lokalizacją zabudowy miejskiej w inwersyjnych dolinach rzek, ze słabym przewietrzaniem i dużą wilgotnością. O skuteczności przedsięwzięć w zakresie likwidacji niskiej emisji, które są priorytetem dla miasta Krakowa, decydować będzie w dużej mierze polityka energetyczna Państwa i wprowadzenie odpowiednich rozwiązań ustawowych.
Władze Krakowa wielokrotnie występowały do rządu o uwzględnienie w inicjatywach ustawodawczych koniecznych zmian regulujących zagadnienia jakości powietrza. Chodzi między innymi o zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (zakaz stosowania paliw stałych w niektórych rejonach, czy obowiązek podłączenia się do miejskiej sieci grzewczej), prawie budowlanym (konieczność poinformowania o sposobie ogrzewania po zakończeniu budowy obiektu, czy możliwość kontrolowania budynków pod kątem zgodności systemu grzewczego z zapisami pozwolenia na budowę), prawie o ruchu drogowym (tworzenie stref ograniczonej emisji komunikacyjnej), a wreszcie prawie ochrony środowiska (uszczegółowienie zapisów w zakresie zawartości uchwał sejmików województwa odnośnie rodzaju i jakości paliw dopuszczonych do stosowania w gospodarstwach domowych). (M)