Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Urząd bliżej ludzi - w hipermarketach

W kilku obiektach mają powstać punkty obsługi mieszkańców miasta. Będzie w nich można złożyć wniosek o dowód osobisty, o wydanie prawa jazdy i załatwić inne urzędowe sprawy.

Pomysł może zostać zrealizowany już w przyszłym roku. - Mieszkańcy Krakowa coraz więcej czasu spędzają w hipermarketach, nie tylko robią tam zakupy, ale załatwiają także inne sprawy. Uznaliśmy, że powinny tam powstać punkty obsługi mieszkańców - mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Na razie planowane są negocjacje w spawie cen za wynajem powierzchni handlowych. - Przy okazji robienia zakupów będzie można załatwić drobne sprawy urzędowe - mówi Filip Szatanik z biura prasowego Urzędu Miasta. Nie będzie można załatwić bardziej skomplikowanych spraw, np. złożyć wniosku o wuzetkę. Niemożliwe będzie także odbieranie dowodów czy prawa jazdy w hipermarketach, trzeba będzie po nie zgłosić się do magistratu. Powstanie tam także info-kiosk, taki jak na placu Wszystkich Świętych, z informacjami na temat miasta, jego atrakcji i programu kulturalnego.

Teraz mieszkańcy Krakowa mogą z urzędowymi sprawami udać się w trzy miejsca: do budynków przy ul. Wielickiej, na os. Zgody i na ul. Powstania Warszawskiego. Planuje się wybudowanie nowego urzędu przy ul. Centralnej. - To nie będzie apartamentowiec dla urzędników, tylko miejsce gdzie mieszkańcy w wygodnych warunkach będą mogli załatwić swoje sprawy. Będzie tam dobry dojazd, miejsca na parkingi - mówi prezydent Jacek Majchrowski. Urząd przy ul. Centralnej ma powstać w partnerstwie publiczno-prywatnym. Będzie tam działał Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, Zarząd Budynków Komunalnych, powstanie także punkt obsługi mieszkańców. Inwestycja szacowana jest na ok. 50 mln zł, ale gmina ma dać tylko działkę, pieniądze na budynek ma znaleźć wyłoniony w przetargu inwestor, który będzie czerpał korzyści z wynajmu części budynku.

W najbliższych latach coraz więcej spraw urzędowych będzie można załatwić przez internet. Już teraz można w ten sposób sprawdzić, na jakim etapie rozpatrywania znajduje się nasz wniosek, albo czy można już odebrać dowód czy prawo jazdy.

Urzędowe punkty w hipermarketach zostały już uruchomione w kilku miejscach w Polsce, m.in. w "Realu" w Rzeszowie. Mieszkańcy mogą tam zasięgnąć informacji na temat wszystkich spraw, które mają załatwić w urzędzie. Dostępne są wnioski, przy ich wypełnianiu pomaga urzędnik. Punkt pełni także rolę dziennika podawczego, w którym można zostawić pismo do prezydenta. W hipermarkecie w Rzeszowie dyżur pełni rzecznik konsumentów, który pomoże napisać reklamację, udzieli informacji, pomoże w sprawie toczącej się przed sądem.

W Olsztynie w punkcie urzędu w "Realu" można dostać druki i formularze, złożyć dokumenty z wyjątkiem tych, które dotyczą zamówień publicznych, spraw kadrowych.

Zaletą takich punktów w wielkopowierzchniowych sklepach jest to, że są czynne dłużej niż w budynkach urzędu. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli w nich załatwić sprawy po pracy, bez konieczności brania urlopu - Nie trzeba także jeździć przez całe miasto, aby złożyć jeden wniosek - mówi Filip Szatanik.

(AM)

pokaż metkę
Osoba publikująca: WIESŁAW SZCZUREK
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2010-12-06
Data aktualizacji: 2010-12-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź