Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Międzynarodowa konferencja o sytuacji dzieci z doświadczeniem migracji

Wpływ ograniczeń związanych z Covid-19 na edukację dzieci migrantów oraz sytuację społeczną dzieci uchodźców i dzieci ubiegających się o azyl, problemy i wyzwania związane z integracją dzieci imigrantów – to główne tematy międzynarodowej konferencji „Local dimension of children’s migrations and its impact on EU integration policy”, która odbyła się w Krakowie 4 i 5 grudnia. 

Fot. materiały prasowe

Konferencja była częścią dużego, międzynarodowego projektu badawczego MiCREATE (Migrant Children and Communities in a Transforming Europe), realizowanego w ramach prestiżowego europejskiego programu Horyzont 2020.

Naukowcy z Polski i Europy dyskutowali o wpływie ograniczeń związanych z Covid-19 na edukację dzieci migrantów oraz sytuację społeczną dzieci uchodźców i dzieci ubiegających się o azyl, o problemach i wyzwaniach związanych z integracją dzieci imigrantów oraz najlepszych praktykach dotyczących integracji i edukacji tej grupy, angażujących całą społeczność szkolną (nauczycieli, uczniów, rodziny) oraz organizacje sąsiedzkie lub miejskie.

Konferencję otworzył Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa. Wykład inauguracyjny wygłosił dr Urszula Markowska-Manista związana z Uniwersytetem Warszawskim i Uniwersytetem w Poczdamie. Sytuacja dzieci z doświadczeniem migracji zajmuje ważne miejsce w polityce społecznej Krakowa, a realizowana w naszym mieście konferencja to okazja do dyskusji oraz dzielenia się doświadczeniami oraz sprawdzonymi rozwiązaniami.

– Miasto wspiera i będzie wspierać każdą inicjatywę, która ma służyć zwiększeniu zasobów kompetencji czy kapitału społecznego w edukacji. W krakowskich szkołach uczy się już niemal 5 tysięcy uczniów cudzoziemskich, wobec czego podejmowanie inicjatyw na ich rzecz, poprzez badanie rzeczywistych potrzeb oraz dostarczanie nauczycielom sprawdzonych narzędzi ułatwiających pracę z takimi dziećmi, jest nieodzownym i pożądanym elementem zarządzania różnorodnością w mieście oraz w środowisku edukacyjnym. Współpraca w tych i innych podobnych projektach jest też konsekwencją zobowiązań, jakie miasto przyjęło na siebie w ramach programu „Otwarty Kraków”. Dzięki takim inicjatywom Kraków buduje swoje doświadczenia jako miasto wielokulturowe, tolerancyjne i wspierające różnorodność – podkreśla Mateusz Płoskonka, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia.

Projekt MiCREATE to inicjatywa piętnastu europejskich uniwersytetów, instytucji badawczych oraz organizacji pozarządowych, które w sześciu krajach: w Austrii, Danii, Hiszpanii, Polsce, Słowenii i Wielkiej Brytanii badają współczesne procesy integracyjne oraz zbierają i promują, zwłaszcza w szkołach, dobre praktyki w tym zakresie.

W polskiej odsłonie projekt prowadzony jest głównie w placówkach krakowskich: ZSO nr 18, XV LO, Bursie Szkolnictwa Ponadpodstawowego nr 2, Szkole Podstawowej nr 117, Szkole Podstawowej nr 61 oraz Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 158, a także w szkołach, do których uczęszczają dzieci z ośrodków dla cudzoziemców oczekujące na decyzję o przyznaniu ochrony międzynarodowej (Szkoła Podstawowa w Bezwoli, Szkoła Podstawowa nr 58 w Warszawie, Szkoła Podstawowa w Coniewie). Badacze koncentrują się na procesie integracji dzieci w wieku 10–13 i 14–17 lat.

Celem projektu jest zrozumienie, jak dzieci postrzegają różnorodność kulturową, akceptację społeczną i tolerancję, a także życie w społeczeństwie zróżnicowanym oraz wyzwania związane z integracją. W projekcie powołano również Radę Doradczą Dzieci.

– Uzyskane przez nas wyniki badań zostaną wykorzystane w życiu szkolnym po to, by poprawić samopoczucie i szanse edukacyjne dzieci z doświadczeniem migracji. Skuteczna integracja dzieci w systemie edukacyjnym zależy od bardzo wielu czynników, do których zaliczyć można poziom akceptacji cudzoziemców w społeczeństwie przyjmującym, kompetencje oraz wykształcenie nauczycieli, możliwość skorzystania z asystentury międzykulturowej czy też nowoczesnych narzędzi pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji. Naszym celem jest zrozumienie i analiza, a następnie dostarczenie szkołom jak najbardziej sprawdzonych narzędzi do pracy w zróżnicowanym, międzykulturowym środowisku – mówi dr Jakub Kościółek, szef polskiego zespołu badawczego.  

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie internetowej Otwarty Kraków, na stronie internetowej Stowarzyszenia INTERKULTURALNI PL, a także na stronie projektu, która prowadzona jest również w języku polskim.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Julia Żylina-Chudzik
Podmiot publikujący: Otwarty na świat
Data publikacji: 2020-12-02
Data aktualizacji: 2020-12-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź