Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Kraków na World Cities Culture Forum organizowanym przez OECD

Partycypacja kulturalna i odporność lokalna: Kraków dzielił się swoimi doświadczeniami na seminarium OECD dotyczącym strategii kulturalnych na rzecz ożywienia gospodarczego.

Fot. OECD

Dlaczego uczestnictwo w kulturze jest ważne? Jak je podsycać i rozwijać w czasie pandemii i wobec paraliżu obecnych form działania, w czasie zamknięcia instytucji, braku dostatecznego wsparcia centralnego dla kultury, w rzeczywistości odwołanych festiwali, koncertów, spektakli? Jak zmieniły  się formy uczestnictwa w kulturze w czasie pandemii? Jakie innowacje w kulturze pojawiły się w ostatnich miesiącach? 1 grudnia Kraków przedstawił swoje doświadczenia w obszarze kultury w związku z pandemią COVID-19 roku na nadzwyczajnym webinarium poświęconym miejskim i krajowym politykom regeneracji społecznej i gospodarczej poprzez kulturę. Wydarzenie organizowane było przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD organizacji skupiającej 37 wysoko rozwiniętych państw, której celem jest współpraca na rzecz osiągania jak najwyższego poziomu wzrostu gospodarczego i stopy życiowej obywateli państw członkowskich. OECD. Wydarzenie powstało we współpracy z Komisją Europejską i zgromadziło wielu liderów międzynarodowego sektora kultury, polityk kulturalnych i agencji zajmujących się rozwojem sektora kreatywnego na całym świecie. 

OECD dostrzega, że po upadku tradycyjnego przemysłu wytwórczego, kultura, sektor kreatywny, muzea i inne obiekty dziedzictwa kulturowego są coraz częściej postrzegane jako siła napędowa w budowaniu odporności miast i w regeneracji społeczeństw postindustrialnych. To także sposób na budowanie nowych obszarów rozwoju dla miast, generowania dochodów i nowych miejsc pracy. Dziedzictwo kulturowe i gospodarka kreatywna mogą zwiększyć atrakcyjność terytorialną dla przyciągania talentów i inwestycji. Jednocześnie rola kultury w pobudzaniu innowacji, a także we wspieraniu dobrobytu, zdrowia, uczenia się przez całe życie i tworzeniu kapitału społecznego stały się znacząca. Będą tym istotniejsze w wychodzeniu z pandemii, tym więcej, że obecny kryzys stanowi istotne zagrożenie dla globalnego rynku kultury, w tym w szczególności wypracowanych w ostatnich dekadach sieci wymiany, koprodukcji i produkcji dzieł kultury.

Celem seminarium był przegląd praktyk i innowacji podejmowanych w wielu miastach świata dla wypracowania nowych wspólnych rekomendacji do działania dla państw OECD. Kraków został zaproszony do udziału w wydarzeniu jako miasto przez lata istotnie inwestujące w sektor kultury i posiadające silny wizerunek miasta festiwalowego. Od roku 2000, w którym Miasto piastowało tytuł Europejskiego Miasta Kultury poczyniło imponujący progres w inwestycjach infrastrukturalnych, crossektorowych niemal we wszystkich dziedzinach kultury i kreatywności. Kraków jest uważany za jedno z najciekawszych przykładów europejskich miast, które doskonale łączą rozwój ekonomiczny i gospodarczy z inwestycjami w kapitał kulturowy mieszkańców. Miasto kreatywne UNESCO, miasto festiwalowe, miasto gęstej sieci muzeów i domów kultury, z licznymi oddziałami bibliotek, księgarni i nowych interdyscyplinarnych centrów kultury inwestuje w sektor kultury i w rozwój kompetencji kulturalnych mieszkańców niemal 4% swojego budżetu.

„Według OECD uczestnictwo w kulturze wiąże się z wieloma obszarami oddziaływania społecznego i gospodarczego: integracją społeczną, edukacją i uczeniem się przez całe życie, dobrobytem i zdrowiem. Dlatego udział Krakowa w gronie miast uchodzących za benchmarki w świecie w zakresie polityk rozwojowych w kulturze jest dla nas prawdziwym zaszczytem i powodem do dumy” – mówi Robert Piaskowski, Pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. Kultury, który reprezentował Kraków w panelu dotyczącym sposobów adaptacji wydarzeń cyklicznych i festiwali do nowej sytuacji pandemicznej.

Festiwale Krakowa w pandemicznym roku 2020 pokazały szybkość i zwinność w działaniu. Znakomicie wykorzystały przestrzenie zielone, sąsiedzkie, stworzyły formaty hybrydowe, nowe formy filmowe, ale także wiele festiwali się odbyło fizycznie. Krakowski Festiwal Filmowy niemal podwoił swoją sprzedaż online, dzięki współpracy z telewizją MEZZO Misteria Paschalia dotarły do 2 milionów melomanów, FMF zebrał łącznie 350 tys. wirtualnych fanów. Latem hybrydowo zrealizowano blisko 100 koncertów w kościołach z publicznością do 150 osób. Organizowano ściśle zabezpieczone koncerty plenerowe z ograniczoną liczbą publiczności. Te wydarzenia były formą wsparcia dla sektora muzycznego. Powstała także platforma VOD PLAYKraków agregująca treści kultury, jedna z najważniejszych innowacji związanych z pandemią. Pozwala nie tylko inwestować w cyfrowe formy kultury, ale także testuje nowe formy uczestnictwa. W wirtualnym festiwalu Conrada wzięło udział aż 150 tys. czytelników, niebawem rozpocznie się wirtualny festiwal Boska Komedia w całości nieodpłatny prezentujący aż 8 koprodukcji teatralnych. Na grudzień zaplanowano blisko 80 premier koncertów, spektakli, konferencji.

Partnerami wydarzenia były sieć Eurocities, The World Cities Culture Forum, The European Commission Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, The International Council of Museums (ICOM), The Fondazione di Venezia.

Więcej informacji o wydarzeniu na stronie: http://www.oecd.org/cfe/leed/culture-and-creative-sectors.htm

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Julia Żylina-Chudzik
Podmiot publikujący: Otwarty na świat
Data publikacji: 2020-11-30
Data aktualizacji: 2020-12-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź