Mimo wzrostu liczby samochodów, 36,3 proc. z nas nadal wybiera komunikację zbiorową do poruszania się po mieście, wynika z najnowszych Kompleksowych Badań Ruchu. Ankieta została przeprowadzona pod koniec 2013 roku na zlecenie Miasta przez Instytut PBS z Sopotu i Politechnikę Krakowską. Prezentacja najważniejszych wyników badania dostępna jest poniżej.
- Uzyskanie informacji o zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców jest niezmiernie istotne. Wiemy jak krakowianie i mieszkańcy aglomeracji podróżują teraz, a to pozwoli nam na opracowanie modeli zachowań transportowych w przyszłości i zaktualizowanie hierarchii zadań inwestycyjnych w Krakowie i aglomeracji. To ważnie w kontekście aplikowania o wsparcie unijne w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Transportowych – mówił Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta podczas prezentacji wyników badań ruchu.
Jedną z najważniejszych informacji, jakie uzyskano w trakcie badania to preferencje mieszkańców odnośnie środków transportu, jakich używają w codziennych podróżach. Mimo większej liczby samochodów i wzrostu wskaźnika motoryzacji w ostatnich 10 latach o prawie 100 punktów, nadal dominującym środkiem transportu w podróżach ogółem jest komunikacja zbiorowa (36,3 proc.). Na drugim miejscu jest samochód osobowy (33,7 proc.).Na trzecim miejscu znajdują się podróże odbywane pieszo 28,4 proc.
Raport potwierdza, że najwięcej podróży dziennie wykonywanych jest do Śródmieścia, do którego najchętniej jeździmy komunikacją zbiorową (47,7 proc). Rzadziej do centrum jeździmy samochodem (27,3 proc.). Bardzo chętnie do Śródmieścia podróżujemy pieszo (22,6 proc.).
W trakcie ankiety mieszkańcy byli też pytani, co sądzą o komunikacji miejskiej. W skali od 1 do 10 oceniana jest ona na poziomie 7,2, czyli mocna czwórka z plusem. Najwyższe noty przyznawane są za: informację dla pasażerów (7,4), bezpieczeństwo osobiste pasażerów (7,3) oraz punktualność kursowania (7,3).
W ankiecie badano też rowerowe preferencje mieszkańców. Z zebranych danych wynika, że w ciągu doby wykonywanych jest 18 tysięcy podróży rowerowych, natomiast dostęp do rowerów deklaruje 39,3 proc. gospodarstw. – Z naszego badania wynika, że w ogólnej liczbie podróży ruch rowerowy ma na razie niewielki udział, bo jedynie 1,2 proc.. Warto jednak podkreślić, że ten wskaźnik jest znacznie większy w Śródmieściu, czyli tam, gdzie jest rozwinięta infrastruktura rowerowa i większe ograniczenia dla samochodów – podkreślał dr Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, który współuczestniczył w realizacji badania.
Kompleksowe Badanie Ruchu zrealizowane było za zlecenie Urzędu Miasta Krakowa w ramach unijnego programu „Zintegrowany system transportu Publicznego w obszarze Aglomeracji Krakowskiej". Badanie objęło Krakowski Obszar Metropolitarny, w skład którego wchodzi miasto Kraków oraz 33 gminy strefy podmiejskiej Krakowa. W ramach aktualnych badań przeprowadzono 13 200 wywiadów z mieszkańcami Krakowa w 6000 gospodarstw domowych oraz 2897 wywiadów z mieszkańcami gmin ościennych w 1000 gospodarstw domowych.
Przypomnijmy, że była to piąta edycja zrealizowanych w Krakowie Kompleksowych Badań Ruchu. Ostatnie takie zlecenie wykonano w 2003 roku (a w 2007 – w strefie podmiejskiej). Kraków jest jedynym poza Warszawą polskim miastem, które regularnie i cyklicznie bada preferencje mieszkańców dotyczące poruszania się po mieście.
Prezentacja najważniejszych wyników badania dostępna jest TUTAJ (pdf).