„To Światowe Dni Młodzieży w pelerynach przeciwdeszczowych, żółtych, pomarańczowych, jasnoniebieskich. Takie pozostaną w pamięci setek tysięcy uczestników z całego świata. Zrównują one ze sobą wszystkich pielgrzymów, czy to nastolatków w szortach, czy zakonnice i księży” – tak swoje impresje z ŚDM rozpoczyna niemiecka rozgłośnia Domradio.de. Media na całym świecie podsumowują krakowskie spotkania papieża Franciszka z młodzieżą.
Niemieckie radio zwraca uwagę, że podczas ŚDM w Krakowie panowała wyjątkowa atmosfera, a pielgrzymi z całego świata – co najważniejsze – czuli się bezpiecznie. Z kolei niemiecka telewizja ARD, w reportażu nagranym dla wiadomości Tagesschau, opowiada m.in. o tym, jak młodzi ludzie tłumnie pielgrzymowali do podkrakowskich Brzegów, aby tam – w pełnym wyposażeniu (śpiwór lub dmuchany materac, mały plecak, flagi) – spędzić noc, czekając na papieża Franciszka. Dziennikarze podkreślają, że za uczestnikami ŚDM jest „sześć dni wielkiego wydarzenia, wiele wrażeń i mało snu”. Gazeta „Frankfurter Rundschau” podkreśla, że wielu pielgrzymów bardzo pozytywnie ocenia Światowe Dni Młodzieży, a pochodzący z Argentyny papież Franciszek był przez nich „przyjmowany niczym gwiazda pop”.
Francuski „Le Temps” pisze o dobrej organizacji wydarzenia: „Podczas mszy na Błoniach w bezpieczeństwo zaangażowanych było 40 tys. osób. To dwa razy więcej niż w Rio, gdzie udział w analogicznym wydarzeniu wzięło mniej wiernych niż w Krakowie”. Z kolei kanał Europe 1 przybliża postać św. Faustyny, patronki ŚDM, której śladem chodzili odwiedzający Kraków pielgrzymi. Pierwszą wizytę papieża Franciszka w Polsce i ŚDM podsumowują również inne francuskie media: wpływowy „Le Monde”, „Le Parisien”, France Info, Metro News, RFI.
O papieskiej wizycie w Polsce piszą media amerykańskie o zasięgu krajowym (ABC News, CBS, „New York Times”, „The Washington Post”), jak i lokalnym, np. „The Morning Journal” (Ohio), „The Grand Island Independent” (Nebraska), „The Herald” (Południowa Karolina) czy „Times-Republican” (Iowa). Przesłanie papieża Franciszka do młodych, wygłoszone „technologicznym” językiem, było relacjonowane i komentowane szeroko w Europie i na innych kontynentach: w mediach włoskich, hiszpańskich, rosyjskich i ukraińskich, brytyjskich („The Guardian”), irlandzkich, słowackich, czeskich, filipińskich, chilijskich, peruwiańskich, argentyńskich, a nawet w Kazachstanie i Azerbejdżanie. Hiszpańskojęzyczny katolicki portal „Alfa y Omega” przytacza wzruszającą historię dwóch braci Syryjczyków, którzy nie widzieli się od 3 lat (jeden uciekł przed wojną do Dubaju, drugi do Niemiec) i spotkali się właśnie na ŚDM w Krakowie. O wizycie papieża Franciszka w Krakowie napisał nawet „The Times of Israel”.
Nieco poboczny, choć równie ciekawy, efekt ŚDM wyłapał indyjski „First Post”, który porównuje Papieża Franciszka do… swatki! „Tysiące poszukują miłości na katolickim Woodstock w Krakowie” – pisze gazeta, dodając, że „średniowieczne centrum Krakowa było przez cały tydzień pełne grup wymachujących flagami narodowymi od Chin do Samoa i Meksyku, a pośród nich uśmiechnięci przechadzający się ramię w ramię pielgrzymi”.
Więcej szczegółów na temat reakcji zagranicznych mediów tutaj: