Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Z peleryną przeciwdeszczową na papieski event. Media zagraniczne podsumowują ŚDM

Są to Światowe Dni Młodzieży w pelerynach przeciwdeszczowych, żółtych, pomarańczowych, jasnoniebieskich – takie pozostaną w pamięci setek tysięcy uczestników z całego świata. Zrównują one uczestników, czy to nastolatków w szortach czy zakonnice i księży” – Tak swoje impresje z ŚDM rozpoczyna niemiecka rozgłośnia Domradio.de. Media na całym świecie dokonują podsumowań krakowskich spotkań Papieża Franciszka z młodzieżą.

Fot. Marcin Drobisz / kraków.pl

Podsumowując Światowe Dni Młodzieży na swojej stronie internetowej, niemieckie radio podkreśla unikalną atmosferę wydarzenia, którego miejscem stał się Kraków, ale także ważne dla pielgrzymów z całego świata poczucie bezpieczeństwa: „Przed budkami z burgerami i kebabami tworzą się długie kolejki, ale i miejscowe rogaliki znajdują chętnych. Słynne Sukiennice na Rynku są delikatnie oświetlone na różowo, podobnie jak inne zabytki starego miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Niebieskie światła przejeżdżającego samochodu policyjnego przypominają, że wielotysięczne służby czuwają nad wszystkim (…) Czujność i nastrój Dni Młodzieży nie muszą się zatem wzajemnie wykluczać”.

Reportaż niemieckiej telewizji ARD, dla potrzeb wiadomości Tagesschau, opowiada m.in. o tym, jak młodzi ludzie tłumnie pielgrzymowali do podkrakowskich Brzegów, aby tam – w pełnym wyposażeniu (śpiwór lub dmuchany materac, mały plecak, flagi) – spędzić noc czekając na Papieża Franciszka, którego osobowość „na wielu wywiera wrażenie”. Dziennikarze podkreślają, że za uczestnikami ŚDM jest „sześć dni wielkiego wydarzenia, wiele wrażeń i mało snu”: „Uczestnicy przyjechali tu z ponad 180 krajów. - To pokazuje, jak bardzo obecni jesteśmy na świecie, i jak kolorowa jest wiara katolicka. Pokazuje to wspólnotę kościoła katolickiego i to, że jesteśmy braćmi i siostrami w wierze - mówią”. Gazeta Frankfurter Rundschau podkreśla, że wielu pielgrzymów bardzo pozytywnie ocenia Światowe Dni Młodzieży, a pochodzący z Argentyny Papież Franciszek był przez nich „przyjmowany niczym gwiazda pop”.

Francuski Le Temps podkreśla dobrą organizację wydarzenia: „Podczas mszy na Błoniach w bezpieczeństwo zaangażowanych było 40 tys. osób. To dwa razy więcej niż w Rio, gdzie udział w analogicznym wydarzeniu wzięło mniej wiernych niż w Krakowie”. Z kolei kanał Europe 1 przybliża postać św. Faustyny, patronki ŚDM, której śladem idą odwiedzający Kraków pielgrzymi: „W swojej książce, jednym z najczęściej kupowanych polskich dzieł  na świecie, św. Faustyna wyznaje, że Chrystus ukazał się jej 280 razy. Dziś siostry zakonne promują ją współczesnymi środkami przekazu. Dzięki kamerze i aplikacji mobilnej ludzie z całego świata mogą oglądnąć kaplicę, w której znajdują się relikwie św. Faustyny”. Podsumowania Światowych Dni Młodzieży i pierwszej wizyty Papieża Franciszka w Polsce dokonują również inne francuskie media: wpływowy Le Monde, Le Parisien, France Info, Metro News, RFI, Tout.DZ.

Podsumowania papieskiej wizyty w Polsce znalazły się w mediach amerykańskich o zasięgu krajowym (ABC News, CBS, New York Times, The Washington Post), jak i lokalnym, np.: The Morning Journal (Ohio), The Grand Island Independent (Nebraska), The Herald (Południowa Karolina), czy Times-Republican (Iowa). Wygłoszone „technologicznym” językiem przesłanie Papieża Franciszka do młodych było relacjonowane i komentowane przez serwis informacyjny Euronews, media włoskie (np. Avvenire.it, La Repubblica), rosyjskie i ukraińskie (np. Укрінформ, Українська Правда, Уніан, Вести, Гордон, Росбалт, УНН, Подробности, 112.UA), brytyjski The Guardian, irlandzkie The Irish Times i Independent, słowackie Aktuality i SME, czeskie iDNES, filipiński Sun Star, ale także np. chilijski Soychile, peruwiański El comercio, argentyński Clarin, Радио Азаттык z Kazachstanu czy azerbejdżański Interfax.

Słowacka Pluska pisze o „umiłowanym Krakowie”, podkreślając że Franciszek to - po Janie Pawle II, który tu wielokrotnie przyjeżdżał i Benedykcie XVI - już trzeci papież odwiedzający nasze miasto. Hiszpański dziennik El Mundo podsumowuje ŚDM porównując Papieża Franciszka do Ghandiego i M.L. Kinga, którzy również chcieli poruszyć masy i zachęcić je do aktywności i działania. Dziennik zwraca uwagę na fakt, iż ośrodek w Brzegach zostanie wykorzystany w przyszłości przez Caritas jako centrum opieki dziennej nad seniorami. Z kolei hiszpańskojęzyczny katolicki portal Alfa y Omega przytacza wzruszającą historię dwóch braci Syryjczyków, którzy nie widzieli się od 3 lat (jeden uciekł przed wojną do Dubaju, drugi do Niemiec) i spotkali się właśnie na ŚDM w Krakowie.

O wizycie Papieża Franciszka w Krakowie napisał nawet The Times of Israel. Gazeta wspomina o przekazaniu Papieżowi przez Dyrektora JCC  w Krakowie Jonathana Ornsteina karty członkowskiej krakowskiego Centrum Wspólnoty Żydowskiej JCC. Karta ma numer V007 V - jak VIP 007 - ma być nawiązaniem do bondowskiej licencji na zabijanie - „licencji na zabijanie nietolerancji”.

Nieco „poboczny”, choć równie ciekawy efekt ŚDM wyłapał indyjski First Post, który porównuje Papieża Franciszka do… swatki! „Tysiące poszukują miłości na Katolickim Woodstock w Krakowie – pisze gazeta, dodając, że „średniowieczne centrum Krakowa było przez cały tydzień pełne grup wymachujących flagami narodowymi od Chin do Samoa i Meksyku, a pośród nich uśmiechnięci przechadzający się ramię w ramię pielgrzymi”.

pokaż metkę
Osoba publikująca: IZABELA HAUPT
Podmiot publikujący: Otwarty na świat
Data publikacji: 2016-08-01
Data aktualizacji: 2016-08-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź