Przedstawiamy Wam ostatnią publikację autorstwa Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, przygotowaną tym razem dla dyrektorów jednostek edukacyjnych.
Wpływ szkoły na klimat nie wiąże się jedynie ze spalaniem paliw kopalnych w celu ogrzania i oświetlenia budynków oświatowych, ale również ze zużyciem wody i innych dóbr, paliw na podróże z i do szkoły oraz z wytwarzaniem odpadów i ścieków.
Aby szkoła stała się neutralna klimatycznie należy podjąć kroki w celu zmiany jej organizacji pracy, ale także codziennych nawyków jej pracowników, uczniów i szerzej całej szkolnej społeczności. Redukcji emisji gazów cieplarnianych szkoła może poszukiwać m.in. w takich obszarach jak: energia, żywność, zaopatrzenie, woda, transport i odpady.
W udostępnionym dzisiaj Ekoporadniku znajdziecie m.in. odpowiedzi na pytania:
W dalszej części opracowania znajdziecie też porady dotyczące ponownego wykorzystania wody szarej w budynku szkolnym oraz zagospodarowania wód opadowych. Ponadto także przykłady zielonych rozwiązań, takich jak np. : zielone dachy z łąkami kwietnymi, dachy biosolarne, czyli połączenie zielonego dachu ekstensywnego z panelami fotowoltaicznymi, ogrody deszczowe w gruncie i w pojemniku, zbiorniki na wodę czy stosowanie powierzchni przepuszczalnych na terenie szkoły.
Ekoporadnik dla dyrektorów jednostek edukacyjnych jest dostępny tutaj
W poradniku znajduje się również odniesienie do opracowania: „Koncepcja szkoły neutralnej dla klimatu”, które powstało w ramach projektu LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA.
Jest ono dostępne pod linkiem:
Koncepcja szkoły neutralnej dla klimatu - Klimat EKOMALOPOLSKA
Projekt jest realizowany w ramach programu LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA „Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii dla województwa małopolskiego” i finansowany ze środków programu LIFE Unii Europejskiej oraz z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.