Coraz więcej krakowian jeździ na rowerze
Rosnąca ilość dróg rowerowych, większa spójność tras oraz liczne udogodnienia dla rowerzystów (m.in. stojaki, kontrapasy, podpórki) sprawiają, że coraz większa liczba mieszkańców wybiera rower jako podstawowy środek transportu – wynika z najnowszych pomiarów natężenia ruchu rowerowego w Krakowie wykonanych na zlecenie Gminy. Ten trend potwierdzają również badania Fundacji Allegro All For Planet, z których wynika, że przeciętnie krakowscy cykliści pokonują 64 km tygodniowo, co plasuje naszych mieszkańców wśród najbardziej aktywnych rowerowo w Polsce.
Jak bardzo zmienia się ruch rowerowy w mieście? Gdzie jest największy, a gdzie najmniejszy? Co można jeszcze poprawić? Na te, i inne pytania, mają dać odpowiedź pomiary natężenia ruchu rowerowego.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2016 roku w 56 punktach pomiarowych w Krakowie. Badanie natężenia ruchu rowerowego stanowi merytoryczną podstawę do określenia wielkości ruchu rowerowego w Krakowie. Wykonane pomiary umożliwiają również weryfikację stopnia wykorzystania infrastruktury rowerowej w punktach pomiarowych. Poza zliczaniem rowerzystów w części punktów dokonywany był również pomiar liczby pieszych oraz pojazdów.
Tegoroczne pomiary w porównaniu do 2015 roku wykazały, że krakowianie coraz częściej przesiadają się na jednoślady. Najczęściej rowerzyści w godzinach szczytu przemierzają Most Grunwaldzki. W trakcie 8-godzinnego pomiaru zliczono 4648 cyklistów. Najmniej rowerzystów w tym samym czasie pojawiło się na ul. Kamieńskiego, gdzie przez 8 godzin przejechało 306 rowerów.
Więcej informacji o wynikach można znaleźć tutaj.
Pierwsze badania wykonano rok temu. Pomiarów dokonano w 40 lokalizacjach. Były wykonywane w godzinach szczytu porannego i popołudniowego (wyznaczonych na podstawie 16-godzinnego pomiaru w 5 określonych wcześniej punktach) we wtorki, środy i czwartki. Jednymi z najbardziej obciążonych punktów okazały się: Rondo Mogilskie, Bulwar Kurlandzki, Most Grunwaldzki, Wawel, Kopernika, Grota-Roweckiego. W czerwcu 2016 roku na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków wykonano kolejne badania. Tym razem pomiary zostały przeprowadzone w 56 punktach. Nowością, w stosunku do badań z zeszłego roku, było przeprowadzenie na wybranych przekrojach pomiaru w weekend, jak również zliczenie ilości pieszych i pojazdów. Ponadto, sprawdzono czy rowerzyści korzystali z drogi dla rowerów, jezdni czy chodnika.
Pomiary ruchu rowerowego nawiązują do zapisów Karty Brukselskiej (zakładającej znaczący wzrost ruchu rowerowego) oraz wyników lokalnego referendum z 2014 roku, w którym mieszkańcy zdecydowaną większością głosów opowiedzieli się za rozwojem infrastruktury rowerowej.