Komunikat archiwalny

Rekordowy rok dla krakowskiej turystyki

Aż 12 mln 150 tys. turystów odwiedziło Kraków w 2016 roku. To o ponad 2 mln więcej niż w roku ubiegłym – wynika z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. Wyniki badań zostały przedstawione w czwartek, 1 grudnia podczas XXVIII Forum Turystyki, czyli corocznego podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie.

Rekordowy rok dla krakowskiej turystyki
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tego roku były Światowe Dni Młodzieży. Trzeba powiedzieć, że Miasto doskonale sobie poradziło z tym przedsięwzięciem, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i bezpieczeństwa. Cieszymy się, że obraz Krakowa w oczach pielgrzymów, mieszkańców i mediów był tak pozytywny. To wielki sukces całego Miasta, nie tylko instytucji, ale i różnych środowisk. Świadczą o tym napływające do nas z różnych instytucji, np. Kancelarii Prezydenta RP, opinie i podziękowania – powiedział Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Polityki Społecznej, Kultury i Promocji Miasta. – Ale to nie wszystko – zaznaczył. – Trzeba też zwrócić uwagę na świetnie prosperującą TAURON Arenę Kraków, która zaczyna przynosić zyski, przybywa imprez organizowanych w tym obiekcie, a to jest ważne dla budowania marki Miasta. W Krakowie organizowane są wielkie imprezy sportowe, w przyszłym roku w naszym mieście odbędą się młodzieżowe Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – podkreślił wiceprezydent.

W 2016 roku Kraków odwiedziło 12 150 000 osób, z czego 9 250 000 to turyści krajowi, a 2 900 000 – zagraniczni. Najwięcej gości przyjechało z Wielkiej Brytanii (spadek o 13,29% w porównaniu z rokiem ubiegłym), Niemiec (spadek o 11,08%), Włoch (ta sama liczba), Portugalii i Hiszpanii (wzrost o 9,69%), Kanady i USA (wzrost o 5,31%), Białorusi i Ukrainy (o 4,71% więcej niż w 2015 roku), Irlandii i Islandii (więcej o 2,63%), Austrii i Szwajcarii (wzrost o 2,58%) – ogółem odnotowano wzrost liczby turystów zagranicznych o 10,7%. Wśród turystów krajowych nastąpił wzrost o 24,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym (najwięcej z Małopolski, Śląska, Mazowsza, Podkarpacia, Dolnego Śląska, Wielkopolski). Ogółem Kraków odwiedziło o 20,9% turystów więcej niż w 2015 roku (krajowych i zagranicznych).

Wśród głównych celów przyjazdu do Krakowa badani wskazali zabytki (35%), wypoczynek (23,2%), wizytę u krewnych (6,3%), cel religijny (5,2%).

Podczas pobytu w Krakowie w 2016 roku goście wydali aż 5 miliardów 400 milionów zł. To o pół miliarda więcej niż w 2015 roku (to sumy bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu). Najwięcej wydają Norwegowie (ponad 1900 zł), Kanadyjczycy (1750 zł), Japończycy (1400 zł), Duńczycy (prawie 1300 zł), Belgowie i Brytyjczycy (prawie 1000 zł). Najmniej – Polacy (340 zł), Czesi i Węgrzy (odpowiednio 354 zł i 326 zł).

Wśród źródeł informacji o Krakowie odwiedzający wymieniają znajomych, szkołę oraz rodzinę. W dalszej kolejności: przewodniki, telewizja, strony internetowe, media społecznościowe i inne źródła informacji.

Co warte zaznaczenia, aż 77% gości deklaruje, że przyjedzie jeszcze kiedyś do Krakowa, a 94% poleci Kraków swoim znajomym – to bardzo ważna informacja, która świadczy o tym, jak dobrze postrzegane jest nasze miasto i jego oferta skierowana do turystów. Tak świetne wyniki nie byłyby możliwe, gdyby nie ogromna rzesza ludzi pracujących w branży turystycznej – w Krakowie aż 20% mieszkańców pracuje w tej branży.

Wśród miejscowości, które chcieliby odwiedzić przybywający do Krakowa, znalazły się m.in.: Zakopane, Warszawa, Wrocław, Kalwaria Zebrzydowska, Gdańsk, Katowice i Praga.

Podczas XXVIII Forum Turystyki w Krakowie – dorocznego podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie – poza prezentacją badań (dane są szacunkowe, ponieważ rok się jeszcze nie skończył, dokładne dane będą dostępne na wiosnę) rozmawiano także o planach Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Gościem specjalnym spotkania był Tadeusz Rudomino – dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Paryżu, który przedstawił działania związane z promocją Polski na rynku francuskim.

Dane podsumowujące Światowe Dni Młodzieży przedstawione zostaną podczas konferencji „Turystyka religijna w produkcie turystycznym Krakowa” w dniu 6 grudnia 2016 r.

Pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Zobacz także