W Krakowie młodzi trzymają sztamę z seniorami
Podczas gali zorganizowanej w Urzędzie Miasta Krakowa podsumowano drugi rok realizacji konkursu „Działajmy razem”, który ma na celu integrację uczniów i osób starszych oraz promocję najciekawszych uczniowskich przedsięwzięć realizowanych we współpracy z osobami powyżej 60. roku życia. Swoje projekty zaprezentowali uczniowie z sześciu szkół oraz wychowankowie bursy.
– Tego typu projekty pokazują, że seniorzy dla młodych ludzi mogą być nauczycielami, doradcami, a także partnerami, z kolei młodzież może uczyć osoby starsze różnych umiejętności, które są potem wykorzystywane przez seniorów w codziennym życiu – powiedziała Katarzyna Król, zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji i sportu, otwierając podsumowanie konkursu.
Konkurs na projekty międzypokoleniowe „Działajmy razem” jest realizowany w ramach Gminnego Programu Aktywności Społecznej i Integracji Osób Starszych na lata 2015–2020 PASIOS. W drugiej edycji jego adresatem byli uczniowie krakowskich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, młodzieżowe domy kultury oraz bursy prowadzone przez Gminę Miejską Kraków.
Do konkursu zgłoszono 15 projektów, ostatecznie oceniono 14 propozycji. Siedem z nich jury zakwalifikowało pozytywnie i te właśnie otrzymały środki na realizację:
- Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 – projekt „Ruch ku zdrowiu”,
- Gimnazjum nr 24 – projekt „Międzypokoleniowe spotkania w Gimnazjum nr 24”,
- Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 32 – projekt „Działajmy razem – Żabia łączy pokolenia”,
- Gimnazjum nr 44 – projekt „Organizacja klubu seniora”,
- Zespół Szkół Zawodowych nr 1 – projekt „Działajmy razem w Zespole SzkółZawodowych nr 1”,
- Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – projekt „Działajmy razem 2”,
- Bursa Szkolnictwa Ponadpodstawowego – projekt „Połączeni pasją”.
OTO FOTOKRONIKA MIASTA KRAKOWA
Zmiany kulturowe, społeczne i technologiczne w ostatnich dziesięcioleciach postępują bardzo szybko, często w ich wyniku pokolenia oddalają się od siebie i żyją jakby obok. Dlatego tak ważne jest inicjowanie i wspieranie działań prowadzących do integracji i łączenia pokoleń. Zrealizowane projekty pokazały uczniom, że osoba starsza może być ich przyjacielem, nauczycielem i doradcą. Uczniowie i seniorzy podczas kolejnych spotkań przełamywali bariery wiekowe. Mimo różnic dzielących obie grupy spotkania wokół wspólnych pasji dawały poczucie partnerstwa, ułatwiły nawiązanie dialogu i wzajemne zrozumienie. Pozwoliły też zweryfikować wzajemne postrzeganie się młodzieży i seniorów, uwidoczniły bezcenne doświadczenie osób starszych i zapał do wspólnego działania u młodzieży. Młodsi i starsi uczestnicy projektów deklarowali chęć kontynuacji wspólnych działań.
Zajęcia odbywały się na terenie szkół, we współpracy z dzielnicami, niektórymi Miejskimi Dziennymi Domami Pomocy Społecznej, czasem we współpracy z CAS-ami, jedna ze szkół nawiązała współpracę z Uniwersytetem Jagiellońskim, czasem współpracowano z parafiami oraz członkami Związku Żołnierzy Armii Krajowej, aktorami Teatru Ludowego, zajęcia realizowano także podczas wycieczek i wyjazdów.
Jak wyglądały zajęcia? Były to m.in. warsztaty pierwszej pomocy i proste ćwiczenia rehabilitacyjne, warsztaty artystyczne, gry planszowe, treningi nordic walking, zumba, pilates, tańce integracyjne, gra w boule, ringo, szachy, brydż, oglądanie filmów, nauka obsługi urządzeń multimedialnych, pikniki integracyjne, zajęcia tematyczne (np. kącik poezji, zdrowa dieta dla seniora, kabaret seniora, spotkania informatyczne, akademia florysty, warsztaty decoupagu, sutaszu, warsztaty ceramiczne). Odbyły się też wydarzenia kulturalne i patriotyczne, np.: „Śladami II wojny światowej”, pokaz partii „żywych szachów”, „chrzciny” Klubu Seniora, obchody Dnia Niepodległości we współpracy z MDK Fort 49 czy wspólne eksperymentowanie polegające na wprowadzeniu seniorów w świat robotów i zagadnienia grafiki komputerowej.
Jakie cele udało się zrealizować dzięki projektom? Wymieńmy najważniejsze: integracja międzypokoleniowa, nabycie umiejętności prowadzenia zajęć przez młodzież, przełamanie barier we współpracy z osobami starszymi, prowadzenie działań wolontaryjnych przez młodzież pod nadzorem fachowej kadry pedagogicznej, przeciwdziałanie bierności seniorów, zwiększenie aktywności osób starszych, wskazanie właściwych postaw prozdrowotnych, nabywanie umiejętności dbania o zdrowie fizyczne i psychospołeczne, organizowanie czasu wolnego osobom starszym, kształtowanie odpowiednich postaw obywatelskich niezależnie od wieku, integracja środowiska szkolnego, zwiększenie szacunku między pokoleniami.