Komunikat archiwalny

Powietrze w Krakowie najlepsze od trzech lat

Pierwsze dwa miesiące tego roku charakteryzują się znaczną poprawą jakości powietrza – wynika z analizy danych stężenia pyłu PM10, pochodzących ze stacji państwowego systemu monitoringu jakości powietrza, które są usytuowane na terenie Krakowa. Styczeń i luty 2019 r. pod kątem jakości powietrza były najlepsze w porównaniu do dwóch poprzednich lat.

Powietrze w Krakowie najlepsze od trzech lat
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Stężenie PM10 w Krakowie w styczniu w latach 2017-2019

  • średnia - styczeń 2017 r.: 121,7 µg/m3
  • średnia - styczeń 2018 r.: 56,0 µg/m3
  • średnia - styczeń 2019 r.: 46,8 µg/m3

Stężenie PM10 w Krakowie w lutym w latach 2017-2019

  • średnia - luty 2017 r.: 79,1 µg/m3
  • średnia - luty 2018 r.: 62,7 µg/m3
  • średnia - luty 2019 r.: 55,8 µg/m3

Dane te pokazują, że kierunek, jaki obrało miasto w kontekście prowadzonych działań antysmogowych, jest właściwy. Od 1 września na terenie Krakowa zacznie również obowiązywać zakaz stosowania paliw stałych (węgla i drewna), ale już teraz niezbędne jest podejmowanie trudnych decyzji prowadzących do ograniczenia ruchu samochodowego, szczególnie w obszarach newralgicznych chociażby centrach miast.

Emisja z transportu, zgodnie z założeniami Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego, stanowi drugi znaczący czynnik wpływający na złą jakość powietrza. Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że wszyscy mieszkańcy chcieliby oddychać lepszym powietrzem, ale z użytkowania samochodu mało kto zamierza zrezygnować.

Średnie roczne stężenie NO2 na stacji al. Krasińskiego w latach 2014-2018

Powyższy wykres pokazuje poziom dwutlenku azotu, który w znacznym stopniu generowany jest przez pojazdy, zwłaszcza te wyposażone w silnik diesla. Jak widać w okresie pięcioletnim poziom tego związku chemicznego w powietrzu praktycznie nie uległ zmianie.

Również Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska niejednokrotnie zwracał uwagę, że bez odważnych i radykalnych zmian w obszarze ograniczenia transportu indywidualnego nie możemy spodziewać się znacznej poprawy jakości powietrza. Dobrym wyznacznikiem tej tezy są stacje komunikacyjne monitoringu powietrza GIOŚ umiejscowione przy szlakach drogowych – gdzie następuje kumulacja różnego rodzaju zanieczyszczeń – z zasady pokazujące najwyższe stężenia pyłów zawieszonych w Krakowie w stosunku do innych rejonów miasta.

Paweł Ścigalski
Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Zobacz także