Wolontariat
Wolontariat Przestrzeni Publicznej w Krakowie
Wolontariat Przestrzeni Publicznej podczas UEFA EURO 2012™ to jeden z wielu projektów organizacyjnych realizowanych w ramach przygotowań do tego Turnieju przez stronę publiczną w Krakowie. Prace koordynowane są przez spółkę PL.2012, z którą Urząd Miasta Krakowa pozostaje w ścisłej współpracy. Pierwotnie projekt miał być realizowany wyłącznie przez 4 Miasta – Gospodarzy EURO 2012™ w Polsce, czyli Warszawę, Poznań, Gdańsk i Wrocław. Kraków ze względu na to, że został wybrany na bazę treningowo - pobytową przez jedne z najlepszych reprezentacji narodowych w Europie: Holandie, Anglie i Włochy, stał się 5 Miastem EURO 2012 w Polsce. Przyjazd do Krakowa tak renomowanych drużyn wiąże się z przybyciem do naszego miasta wielu kibiców, którzy będą chcieli świętować wraz ze swoją drużyną, wydarzenia związane z Turniejem. Ze względu na tę sytuację Kraków odpowiednio przygotowuje się do podjęcia tak dużej ilości fanów piłki nożnej.
W trakcie trwania Turnieju dla kibiców dostępne będzie między innymi Miejsce Publicznego Oglądania Meczów, które będzie mieściło się na Błoniach i pomieści nawet do 15 tysięcy osób. Każda z drużyn zaplanowała otwarte sesje treningowe, które z pewnością będą cieszyły się ogromnym zainteresowaniem kibiców. Właśnie ze względu na te wydarzenia jak i wiele innych, wymagane jest uruchomienie projektu Wolontariat w Krakowie, którego celem jest uzyskanie najwyższego standardu obsługi turystów, kibiców oraz gości odwiedzających nasze Miasto, z uwzględnieniem zachowania stanu zwyczajnego funkcjonowania jego mieszkańców. Niniejszy plan zakłada między innymi: liczbę wolontariuszy, poziom ich przygotowania, rozmieszczenie wolontariuszy, aby w miejscach kluczowych znajdowały się osoby odpowiednio wykwalifikowane, dysponujące odpowiednią wiedzą i informacjami. Zakłada się, że gości Turnieju w Krakowie obsługiwać będzie około 200 Wolontariuszy, którzy będą umieszczeni w kluczowych punktach miasta.
Wolontariat Przestrzeni Publicznej w Krakowie obejmuje swoim zasięgiem wiele kluczowych punktów na terenie Miasta, związanych z wydarzeniami w ramach UEFA EURO 2012™.
Kluczowe lokalizacje na terenie Miasta Krakowa prezentuje poniższe zestawienie:
Miejskie Centrum Prasowe – Mały Rynek
Do zadań wolontariusza pracującego w Miejskim Centrum Prasowym będzie należało:
- wsparcie obsługi dziennikarzy krajowych i zagranicznych,
- przekazywanie informacji dotyczących atrakcji turystycznych,
- organizowanych imprez na terenie Miasta, możliwych form spędzania czasu wolnego,
-pomoc przy obsłudze konferencji prasowych poszczególnych federacji.
Wolontariusz powinien wyróżniać się:
1) dobrą znajomością języka angielskiego,
2) wysokim poziomem zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych,
3) umiejętnością radzenia sobie z nietypowymi, złożonymi sytuacjami,
4) znajomością tematyki piłkarskiej i EURO 2012
5) wiedzą na temat problematyki funkcjonowania mediów oraz komunikacji zewnętrznej.
Strefa Public Viewing FUN KRAKÓW – Błonia
Do zadań wolontariusza pracującego w Strefie FUN KRAKÓW będzie należało:
- obsługa depozytu, przechowalnia bagażu
- obsługa biura strefy tym m.in. wydawanie identyfikatorów i opasek, wydawanie kuponów obiadowych, prace bieżące
- bieżąca obsługa strefy, prace pomocnicze oraz porządkowe
- pomoc przy organizacji animacji dla Kibiców, współpraca przy wydawaniu nagród
- obsługa punktów informacyjnych InfoKraków.
Profil wolontariusza pracującego w Strefie FUN powinien prezentować się następująco:
1) znajomość jęz. angielskiego na poziomie komunikatywnym
2) wysoki poziom zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych
3) umiejętność radzenia sobie z nietypowymi, złożonymi sytuacjami
4) umiejętność pracy w zespole
5) znajomość specyfiki organizacji imprez masowych
6) znajomość topografii miasta oraz głównych atrakcji turystycznych
7) solidność
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II – Kraków-Balice
Do zadań wolontariusza pracującego na trenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków – Balice będzie należało:
- kompleksowe udzielanie informacji dotyczącej: procedur lotniskowych, bieżącej sytuacji operacyjnej(odloty, przyloty)
- udzielanie informacji o topografii lotniska, usługach dostępnych na jego terenie,
- przestrzeganie procedur bezpieczeństwa,
- obsługa pasażerów niepełnosprawnych,
- udzielanie podstawowych informacji o atrakcjach turystycznych,
- udzielanie podstawowych informacji związanych z przebiegiem EURO 2012
- udzielanie informacji o ofercie parkingowej, dostępności wolnych miejsc,
- udzielanie informacji o dojeździe do centrum miasta środkami komunikacji miejskiej oraz pomoc w planowaniu dalszych podróży z przesiadką
- pomoc w przesiadaniu się pasażerów z szynobusu do Shuttle Bus
Profil wolontariusza pracującego na Lotnisku powinien wyglądać następująco:
1) znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym (znajomość drugiego języka mile widziana),
2) co najmniej średnie wykształcenie,
3) wysoki poziom zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych,
4) umiejętność pracy w zespole,
5) umiejętność radzenia sobie z nietypowymi, złożonymi sytuacjami,
6) samodzielność i kreatywność w działaniu i obsłudze gości
Krakowskie Centrum Komunikacyjne - Dworzec PKP Kraków Główny oraz Regionalny Dworzec Autobusowy
Do zadań wolontariusza pracującego w Krakowski Centrum Komunikacyjnym będzie należało:
- kompleksowe udzielanie informacji dotyczącej: topografii dworca, usług dostępnych na jego terenie,
- przestrzeganie procedur bezpieczeństwa,
- udzielanie podstawowych informacji o atrakcjach turystycznych,
- udzielanie podstawowych informacji związanych z przebiegiem EURO 2012
- udzielanie informacji o dojściu do centrum miasta oraz pomoc w planowaniu dalszych podróży środkami komunikacji miejskiej,
- obsługa pasażerów niepełnosprawnych.
Profil wolontariusza pracującego na Dworcach powinien wyglądać następująco:
1) znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym (znajomość drugiego języka mile widziana),
2) umiejętność pracy w zespole,
3) samodzielność i kreatywność w działaniu i obsłudze gości,
4) umiejętność radzenia sobie z nietypowymi, złożonymi sytuacjami,
5) wysoki poziom zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych
Miejskie Centrum Wolontariatu – Mały Rynek
Do zadań wolontariuszy pracujących w Miejskim Centrum Wolontariatu będzie należało:
- zapewnienie możliwie najlepszego komfortu pracy dla pozostałych wolontariuszy,
- monitorowanie przebiegu pracy na poszczególnych stanowiskach,
- udzielanie podstawowych informacji o topografii miasta i atrakcji turystycznej,
- kierowanie turystów do punktów InfoKraków
- udzielanie podstawowych informacji związanych z przebiegiem EURO 2012
Profil wolontariusza pracującego w Centrum Wolontariatu powinien prezentować się następująco:
1) znajomość języków obcych,
2) co najmniej średnie wykształcenie,
3) wysoki poziom zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych,
4) umiejętność pracy w zespole,
5) umiejętność radzenia sobie z nietypowymi, złożonymi sytuacjami,
6) samodzielność i kreatywność w działaniu
Patrol medyczny w Strefie FUN KRAKÓW – Błonia
Do zadań wolontariusza pracującego w patrolu medycznym w Strefie FUN będzie należało pomoc wykwalifikowanemu ratownikowi w udzielaniu pierwszej pomocy poszkodowanym osobom.
Wymogiem do podjęcia pracy w patrolu medycznym jest ukończenie podstawowego kursu pierwszej pomocy oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu czy życiu innej osoby.
Punkty Informacji Turystycznej – InfoKraków
Punkty InfoKraków podczas trwania UEFA EURO 2012 ™ będą mieściły się w następujących miejscach:
Pawilon Wyspiańskiego
pl. Wszystkich Świętych 2
ul. św. Jana 2
Międzynarodowy Port Lotniczy Balice
ul. Szpitalna 25
ul. Józefa 7
ul. Powiśle 11 (w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego)
Sukiennice, Rynek Główny 1-3
Regionalny Dworzec Autobusowy – Płyta Górna, wejście od ul.Bosackiej
Dworzec PKP Kraków – Tunel “Magda”, zabytkowy budynek Dworca, wejście od ul.Lubicz (2 stanowiska)
Galeria Krakowska – poziom -1 – Hala Europejska oraz Hala Forum
Plac Jana Nowaka Jeziorańskiego
Do zadań wolontariusza pracującego w punktach InfoKraków będzie należało:
- udzielanie informacji turystycznej (atrakcje turystyczne, hotele),
- udzielanie informacji o możliwości spędzania wolnego czasu (koncerty, wystawy, imprezy),
- informowanie o drogach do hoteli, stadionów,
- informacje o możliwości skorzystania z komunikacji miejskiej
Profil wolontariusza obsługującego miejskie punkty informacji turystycznej powinien prezentować się następująco:
1) znajomość jęz. angielskiego na poziomie dobrym (+ drugi język),
2) wysoki poziom zdolności komunikacyjnych i interpersonalnych,
3) umiejętność radzenia sobie z nietypowymi, złożonymi sytuacjami,
4) znajomość Krakowa i programów imprez oraz pakietów turystycznych