Przebudowa Ronda Mogilskiego

Realizacja: 2006 - 2008
Koszt: około 140 mln zł

Rondo Mogilskie jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Krakowa. Jego przebudowa była jednym z etapów realizacji projektu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który połączy ze sobą Kurdwanów z Krowodrzą Górką.

Przebudowa Ronda Mogilskiego
Fot. www.krakow.pl

Na odcinku od ronda Mogilskiego do Politechniki Krakowskiej trasa linii KST prowadzić będzie podziemnym tunelem. Realizacja tego projektu przebiega zgodnie z obowiązującym "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" oraz " Zintegrowanym planem rozwoju transportu publicznego dla Krakowa". Celem obu przedsięwzięć jest ograniczanie ruchu samochodowego w centrum miasta i rozwijanie komunikacji publicznej. Inwestycja przy rondzie Mogilskim obejmuje nie tylko teren samego ronda, lecz także modernizację i zmianę komunikacyjnych funkcji pięciu ulic: Lubicz, Mogilskiej. Lubomirskiego, Beliny - Prażmowskiego, Powstania Warszawskiego. Wszystkie one zmodernizowane zostaną i dostosowane do komunikacyjnych potrzeb ronda Mogilskiego. Będzie ono dwupoziomowe. Na poziomie górnym (0 -2 metrów ponad obecny teren) odbywać będzie się ruch samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów, a na poziomie dolnym (3- 5 metrów poniżej obecnego terenu) przebiegać będą trasy linii tramwajowych, będą ciągi i przejścia podziemne dla pieszych i ścieżki rowerowe. Przebudowane rondo będzie przyjazne niepełnosprawnym, nie zabraknie na nim schodów ruchomych, wind i systemu pochylni.

W samym centrum ronda udało się odkryć, a uda odrestaurować fragmenty zabytkowego Fortu Mogilskiego. Połączony z małą, zieloną architekturą wzbogaci wizerunek tego węzła komunikacyjnego. W trakcie inwestycji i prac podziemnych zadbano o to, by nie ucierpiał pobliski Ogród Botaniczny i budowana siedziba Opery Krakowskiej. Wykorzystano nowoczesne technologie podziemnych prac, a na plac budowy ściągnięto wysokiej klasy sprzęt.

O olbrzymiej skali przedsięwzięcia najlepiej świadczą niektóre dane statystyczne. Przy dotychczasowej przebudowie ronda Mogilskiego wykonano 8100 metrów sześciennych betonu, wykorzystano 780 ton stali, wykonano 8100 metrów kwadratowych jezdni. Przeprowadzono prace ziemne na obszarze 21 tys. metrów sześciennych ziemi. Średnio, przy przebudowie pracowało w ciągu ostatniego roku ok. 200 osób.

O olbrzymiej skali przedsięwzięcia najlepiej świadczą niektóre dane statystyczne. Przy dotychczasowej przebudowie ronda Mogilskiego wykonano 8100 metrów sześciennych betonu, wykorzystano 780 ton stali, wykonano 8100 metrów kwadratowych jezdni. Przeprowadzono prace ziemne na obszarze 21 tys. metrów sześciennych ziemi. Średnio, przy przebudowie pracowało w ciągu ostatniego roku ok. 200 osób.

Rondo oddawane było etapami, by jak najszybciej usuwać komunikacyjne kłopoty związane z jego zamknięciem. Zgodnie z harmonogramem od lipca, uruchomiony został ruch samochodowy na odcinku ul. Lubomirskiego - al. Powstania Warszawskiego. We wrześniu ruszyła komunikacja tramwajowa po nowych torach odcinka pomiędzy ul. Lubicz i Mogilską. Z całego górnego poziomu ronda kierowcy mogą korzystać od końca grudnia 2007 W marcu tego roku dla pasażerów komunikacji miejskiej, rowerzystów i pieszych udostępniona została dolna część skrzyzowania. Łączne koszty robót przy rondzie Mogilskim oszacowano na kwotę ok. 140 mln złotych.


Zobacz galerię


Zobacz także:

Komunikacja

Przestrzeń publiczna

Ekologia

Sport i rekreacja

Nowoczesność

Pokaż metkę
Osoba publikująca: Sebastian Nowak