Fundusze unijne wsparły Szybki Tramwaj

Choć pieniądze na budowę i modernizację infrastruktury związanej z pierwszą linią Krakowskim Szybkim Tramwajem pochodziły z kredytu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego, jego realizacje wsparła także Unia Europejska przyznając dofinansowanie na wart 270 mln zł, pierwszy etap przedsięwzięcia "Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej" - największy w Polsce unijny projekt związany z transportem miejskim.

Fundusze unijne wsparły Szybki Tramwaj
Fot. www.krakow.pl

Remont ulic Lubicz i Rakowicka, budowa dworca autobusowego Krowodrza Górka, modernizacja torowiska od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki, 24 tramwaje trzeciej serii Bombardiera. To elementy pierwszego etapu unijnego projektu "Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej. Jest on w połowie współfinansowany z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach unijnego programu operacyjnego ZPORR.

Mieszkańcy mogą jeździć po nowej nawierzchni i nowych torach tramwajowych w ul. Lubicz i Rakowickiej. Oprócz wymiany torów oraz nawierzchni jezdni, roboty objęły także wymianę całego podziemnego uzbrojenia: sieci wodociągowej, gazowej i kabli energetycznych. Dodatkowo została również wykonana konserwacja zabytkowych murów oporowych wzdłuż ul. Lubicz, wraz z remontem wiaduktu kolejowego. Cała inwestycja zdobyła główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie "Modernizacja Roku 2006" w kategorii "Rewitalizacja Obszarów i Zespołów Urbanistycznych".

Od września 2007 roku po nowym torowisku podróżują także mieszkańcy Krowodrzy Górki. Dzięki przeprowadzonej w tym roku modernizacji tramwaje jadą tam po 2 km nowych torów. Całe torowisko zostało wykonane w nowoczesnej technologii ekologicznej. W efekcie zdecydowanie wzrósł komfort podróży. Pasażerowie nie są już m.in. narażeni na hałas wywoływany przez jadący po torach wagon, bo specjalistyczna technologia tłumi wszystkie drgania. Modernizacja torowiska była także związana z remontem pięciu skrzyżowań, dwóch wiaduktów oraz odnową 10 przystanków.

Korzyści z unijnego projektu mieszkańcy Krowodrzy Górki odczuli już w grudniu 2006 roku. Wtedy stanął tam bowiem nowy dworzec autobusowy komunikacji miejskiej. Dla pasażerów przyniosło to wiele udogodnień. Czekając na tramwaj czy autobus nie muszą godziny ich odjazdów sprawdzać na rozkładzie jazdy. Taka informacja jest bowiem zapowiada przez głośniki.

Ostatnim elementem unijnego projektu był montaż 24 nowoczesnych tramwajów "Bombardier". Pierwszy z nich zaczął kursować od 1 października 2007 roku na linii nr 12. Ostatni wyjechał na trasę 15 maja 2008 roku. Czarne z przodu i z tyłu, o opływowym kształcie wagony są wyposażone w komfortowe siedzenia i sprawny system wentylacji. Oprócz tego zamontowano w nich także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Każdy przystanek jest zapowiadany głosowo, a na bocznych tablicach wewnętrznych oprócz numeru linii wyświetlane są nazwy trzech najbliższych przystanków.

Dzięki zakończeniu unijnego projektu, w Krakowie przewozi pasażerów już 50 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Stanowią one już 25 proc. taboru w MPK S.A. Żadne inne miasto w Polsce nie może się pochwalić takim wynikiem.



"Bombardier" w liczbach:

  • Długość 26 m
  • Szerokość 2,4 m
  • Wysokość 3,5 m
  • Ilość miejsc 182 (siedzących 82, stojących 100)
  • Waga pustego pojazdu 30 ton

Pokaż metkę
Osoba publikująca: MARCIN FABER - Redakcja MPI
Podmiot publikujący: Kancelaria Prezydenta