Gala Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda
- Dumny jestem z tego, co osiągnął patron tego wyróżnienia – powiedział Elliot Goldenthal podczas wczorajszej Gali Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda, odbierając pierwszą w historii Nagrodę im. Wojciecha Kilara. Wieczorny koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków był pierwszą odsłoną cyklu Scoring4Directors, zaplanowanego na tę i kolejne edycje Festiwalu. Kolejnymi bohaterami cyklu mają być – jak zapowiada Izabela Helbin – Toman Polański i Agnieszka Holland.
Drugi dzień 8. Festiwalu Muzyki Filmowej był intensywny – jeszcze przed wieczorną galą można było uczestniczyć w czterech otwartych spotkaniach zorganizowanych w kulturalno-biznesowej wizytówce miasta – ICE Kraków. W samo południe o tajnikach warsztatu kompozytora video games rozmawiali Trevor Morris (Dragon Age: Inquisition), Michael Gluck (założyciel VG Market, firmy zajmującej się badaniem rynku gier video), Marcin Przybyłowicz (Wiedźmin III) i Daniel Licht (Dishonored). Po południu amatorzy muzyki do gier spotkali się z członkami zespołu Critical Hit, a miłośnicy polskich ścieżek dźwiękowych – z Bartoszem Chajdeckim (Bogowie), Łukaszem Targoszem (Wataha), Maciejem Zielińskim (Kryminalni) i Janem Sanejko, ubiegłorocznym laureatem głównej nagrody festiwalowej Young Talent Award. Tuż przed wieczornym koncertem widzowie uczestniczyli w spotkaniu dotykającym fenomenu „krwawych" soundtracków i niekonwencjonalnych brzmień. Gośćmi panelu byli Atli Örvarsson (Hansel i Gretel: Łowcy czarownic) i Daniel Licht (Dexter).
Ukoronowaniem dnia była z pewnością Gala Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda, w całości poświęcona muzyce do filmów i spektakli teatralnych Andrzeja Wajdy. – Kraków jest dla mnie miejscem szczególnym, a ten wieczór czymś zupełnie nadzwyczajnym – powiedział publiczności wzruszony reżyser po końcowej owacji i brawach na stojąco. Gala rozpoczęła się fanfarą napisaną przez Wojciecha Kilara z okazji otrzymania przez Wajdę Oscara za całokształt twórczości, dalej - słynnym polonezem jego autorstwa, skomponowanym na potrzeby filmu Pan Tadeusz jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć. Muzyce towarzyszyły fragmenty filmów wyświetlane na ekranie; była m.in. Zemsta, Ziemia obiecana i Smuga Cienia, wspólna suita z Niewinnych czarodziejów i Przekładańca, wybrane sceny z Pokolenia, Tataraku, Katynia, Człowieka z żelaza i Polowania na muchy. Na estradzie – Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha, Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio, Chór Filharmonii Krakowskiej i soliści, m.in. Joanna Słowińska (wokaliza w suicie z Człowieka z marmuru) i Marek Bałata (partia solowa w spektaklu Klątwa). Wśród publiczności znakomici goście - Elżbieta i Krzysztof Pendereccy, Zygmunt Konieczny, Julie Taymor i Elliot Goldenthal: laureat Oscara, uhonorowany wczoraj Nagrodą im. Wojciecha Kilara.
- Jesteśmy szczęśliwi, że statuetka Nagrody Kilara zostanie przekazana jednemu z najwybitniejszych kompozytorów muzyki współczesnej – powiedział dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, wręczając wyróżnienie kompozytorowi w obecności prezydentów miast Krakowa i Katowic: Jacka Majchrowskiego i Marcina Krupy. Nagroda, obok symbolicznego trofeum obejmuje ufundowanie sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry Krakowa lub Śląska. Zgodnie z założeniem, będzie ona przyznawana każdego roku dojrzałym autorom ścieżek dźwiękowych, którzy – podobnie jak niegdyś Wojciech Kilar – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej.
Przed nami trzecia odsłona 8. edycji Festiwalu i kolejne spotkania z filmowcami – będzie m.in. mowa o przemyśle nagraniowym, budowaniu kariery kompozytora, także o historii i polityce w muzyce srebrnego ekranu. Wieczorem, na parkingu przed TAURON Areną Kraków – plenerowy pokaz filmu Jack Strong (reż. W. Pasikowski), a w ICE Kraków – koncert główny: Szekspir symfonicznie.
Pełny program 8. FMF dostępny tutaj.