Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Rzeźba AUSCHWITZWIELICZKA już na Zabłociu

AUSCHWITZWIELICZKA – pierwsza w Polsce stała praca w przestrzeni publicznej, zrealizowana przez światowej sławy artystę Mirosława Bałkę - została, zgodnie z zapowiedzią, przeniesiona z podgórskiego placu Niepodległości w okolice tunelu PKP na Zabłociu. Tym samym, tak jak planowano, rzeźba stanęła tuż obok powstającego Muzeum Sztuki Współczesnej.

AUSCHWITZWIELICZKA to dzieło przygotowane w zeszłym roku przez Mirosława Bałkę - jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich artystów - specjalnie na pierwszą edycję Festiwalu Sztuk Wizualnych ArtBoom Tauron Festival.

Rzeźba w formie krytego naziemnego przejścia, z wyciętym w jego przykryciu napisem AUSCHWITZWIELICZKA ma 17 metrów długości, 2,5 metra wysokości, 2,5 metra szerokości i waży 17 ton. Jej autora zainspirowało m.in. jedno ze zjawisk zachodzących we współczesnej kulturze, którego odzwierciedleniem jest ogłoszenie krakowskiego biura turystycznego: „W ciągu ośmiu godzin będą państwo mieli możliwość zwiedzenia obozów zagłady Auschwitz i Birkenau, a następnie – przepięknych kopalń soli w Wieliczce, zwiedzanie których dostarcza wspaniałej rozrywki". Dla osób wybierających się na wycieczkę do Krakowa, Kraków i Wieliczka zlewają się w jeden „ośmiogodzinny pomnik” współczesnej kultury, który naznacza zwiedzających swoim piętnem.

Rzeźba do wczoraj (30 sierpnia) stała na podgórskim placu Niepodległości. Była to jednak tylko tymczasowa lokalizacja. Również ta obecna – w okolicach tunelu PKP na Zabłociu, nie jest ostateczna. Rzeźbę czeka jeszcze jedna, tym razem drobna przeprowadzka. Po zakończeniu budowy pobliskiego osiedla apartamentowców i modernizacji przystanku PKP Kraków Zabłocie, praca Bałki zostanie przesunięta jeszcze o kilka metrów, na ul. Lipową, gdzie powstaje nowy reprezentacyjny plac miejski. Miejsce docelowej instalacji rzeźby wybrał sam artysta, ze względu na bliskość Muzeum Sztuki Współczesnej, odpowiednie usytuowanie topograficzne – światło słoneczne wpadające do wnętrza budynku jest niezbędne do odpowiedniej projekcji napisu na ścianach, a także atrakcyjny, zarówno dla mieszkańców miasta jak i turystów, ciąg pieszy. (JK).

pokaż metkę
Osoba publikująca: OLGA SOLARZ - Redakcja MPI
Podmiot publikujący: Kancelaria Prezydenta
Data publikacji: 2010-08-31
Data aktualizacji: 2010-08-31
Powrót

Zobacz także

Znajdź