Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Świętuj 22. Urodziny Teatru MIST

Wszystkich miłośników teatru zapraszamy 20 i 21 maja na 22. Urodziny Teatru MIST w Centrum Sztuki Współczesnej „Solvay” Kraków, ul. Zakopiańska 62. Podczas dwóch dni świętowania będzie można zobaczyć „Romantyków z Solvayu.1940” oraz spektakle „Moskwa-Pietuszki” i „Aktor według Tadeusza Kantora”.

Program urodzin:

20 maja 2016, 19:00
ROMANTYCY Z SOLVAYU. 1940.

Romantycy z Solvayu 1940 to fabularyzowana opowieść o losach grupki młodych teatralnych zapaleńców, którzy podczas hitlerowskiej okupacji znaleźli zatrudnienie w krakowskich zakładach Solvay, przemianowanych wówczas na Deutsche Chemische Ostwerke Solvay. Przedstawienie nawiązuje do wojennej biografii Karola Wojtyły, który rzeczywiście był w tamtym czasie robotnikiem w tej fabryce. Do historii należy także zaangażowanie młodego Wojtyły w prace podziemnego teatru Mieczysława Kotlarczyka. Spektakl łączy te fakty z życiorysu przyszłego papieża, by poprzez fikcyjną narrację o stworzeniu na terenie Solvayu grupy teatralnej i wystawieniu przez nią Fausta Goethego, w syntetycznym skrócie przenieść współczesnego widza w realia Krakowa czasów wojny, przede wszystkim zaś uzmysłowić mu świat wartości będących fundamentem artystycznych działań adeptów teatru słowa. Na pierwszy plan wysuwa się tu kwestia wolności narodu oraz wolności artystycznej i jej granic. Obydwie kwestie stanowią problemową oś przedstawienia. W spektaklu wykorzystane zostaną  fragmenty „Fausta”: Goethego (w przekładzie Adama Pomorskiego), traktat Grignon de Monfort „O prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny”, fragment „Króla i Aktora” R. Brandstaettera”, fragment poematu Karola Wojtyły „Promieniowanie Ojcostwa”.

Reżyseria: Stanisław Michno
Scenariusz: Jacek Jankowski, Stanisław Michno
Występują: Wojciech Michno, Filip Jurkowski, Aneta Stachyra, Anna Jędrzejczyk, Magdalena Roczymska, Maria Jazgar, Stanisław Michno, Paulina Czechanowska, Marek Wolny, Włodzimierz Chrenkoff, Sabina Szarek, Kirił Denev, Daniel Potocki.

21 maja 2016, 19:00
MOSKWA – PIETUSZKI

Historia opisuje alkoholika-intelektualistę Wieniczkę jadącego pociągiem na 125-kilometrowej trasie z Dworca Kurskiego w Moskwie do Pietuszek do ukochanej i dziecka. Pietuszki – cel podróży – opisywane jest  jako miejsce idealne, utopijne.

Po raz pierwszy „Moskwa-Pietuszki” została wydrukowana w izraelskim almanachu, a w trzy lata później w paryskim YACA Press i tym samym nabrała rozgłosu. W ZSRR Jerofiejew czytany był tylko w rękopisach, tępiony przez władze za „oportunizm i pijaństwo”.

Jego droga z Moskwy do Pietuszek jest osobistą, krzyżową drogą radzieckiego pisarza, który aby żyć, musi pić.

Oniryczna jazda, mijane stacje, starają się wielkim tragikomicznym obrazem zniewolenia.

Teatr MIST również wsiadł do pociągu na szeroki tor, aby razem z Wienią dojechać do Pietuszek, gdzie „dniem i nocą nie milkną ptaki, gdzie zima i latem nie przekwita Jasmin…”

REŻYSERIA: STANISŁAW MICHNO
WYKONANIE: WOJCIECH MICHNO

Fragment

AKTOR WEDŁUG TADEUSZA KANTORA
Scenariusz, reżyseria i wykonanie Stanisław Michno.

Aktor – atrapa człowieka, sztuczny model. Jego anatomii i jego umysłu. Wyrzekający się godności i prestiżu .Wystawiony pod pręgierz i na pośmiewisko…Tadeusz Kantor Być rok „u Kantora” to tyle, co 10 lat w konwencjonalnym teatrze. A ja byłem 4 – czyli niemalże zdublowałem swoją aktorską karierę, która już trwa lat 50. „Być u Kantora” to znaczyło zapomnieć o teatralnej przeszłości, tak zwanych sukcesach itp. „Być u Kantora” to narodzić się teatralnie po raz wtóry i zobaczyć teatr z innej perspektywy i uczestniczyć w święcie teatralnym, bo  każde jego przedstawienie to było święto. Ale… Aby się tam dostać i być, trzeba było zostać żołnierzem Legii Teatralnej i poddać się musztrze – ćwiczeniom prowadzonym przez Mistrza. A żołnierz – legionista musi być karny  i słuchać, i… Aby stać się kimś… Musi stać się nikim. Zmagania aktora z tekstem i człowieka z własnym jestestwem, poprzez tragikomiczne zderzenia, stały się motywem przewodnim tego monodramu.

Fragment monodramu

Urodzinowa cena biletów na wszystkie wydarzenia: 19 zł

plakat

pokaż metkę
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-05-13
Data aktualizacji: 2016-05-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź