Raport na temat dialogu obywatelskiego w Krakowie
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją diagnozującą stan dialogu obywatelskiego w Krakowie – opracowanie pt. Dialog obywatelski w Krakowie. Formy i współdziałanie z organizacjami pozarządowym powstało na podstawie badań zrealizowanych przez Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ w ramach projektu pn. Obserwatorium dialogu obywatelskiego, realizowanego wspólnie z Gminą Miejską Kraków.
Obserwatorium Dialogu Obywatelskiego to projekt dydaktyczno-naukowy, realizowany wspólnie przez dwa instytuty Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej (IDMiKS) oraz Instytut Spraw Publicznych (ISP), w porozumieniu z Miejskim Ośrodkiem Wspierania Inicjatyw Społecznych (MOWIS).
Przedsięwzięcie ma charakter długoterminowy (2015–2018); jego głównym celem jest obserwacja i diagnoza relacji pomiędzy władzami Krakowa a organizacjami trzeciego sektora oraz przygotowywanie rekomendacji działań usprawniających dialog i współpracę między wymienionymi instytucjami. Zaplanowane badania zakładają diagnozowanie społecznych, instytucjonalnych i medialnych warunków prowadzenia dialogu obywatelskiego w Krakowie. Przedmiotem badań są zatem:
- komunikowanie i obieg informacji pomiędzy uczestnikami procesów negocjowania i dialogu obywatelskiego (instytucje miejskie, organizacje pozarządowe, ruchy społeczne itp.),
- formy dialogu obywatelskiego (konsultacje społeczne, działalność Komisji Dialogu Obywatelskiego i Krakowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego itp.),
- wizerunek medialny i odbiór społeczny uczestników dialogu obywatelskiego.
W 2015 roku celem badań było poznanie stopnia znajomości pojęć i zagadnień dialogu obywatelskiego oraz sposobów postrzegania instytucji dialogu obywatelskiego wśród mieszkańców Krakowa, krakowskich organizacji pozarządowych i w przekazie krakowskich mediów. Przede wszystkim chodziło o ustalenie, czy podmioty te identyfikują dialog obywatelski i w jaki sposób to robią. Następnie, na podstawie uzyskanych informacji, starano się odpowiedzieć na pytanie, czy po stronie badanych podmiotów istnieją sprzyjające, czy niesprzyjające warunki rozwoju dialogu obywatelskiego w Krakowie.
Ważnym celem analizy było także ustalenie przyczyn zidentyfikowanych opinii. Badania wykazały między innymi, że współpraca organizacji pozarządowych i miasta Kraków nie jest satysfakcjonująca dla podmiotów trzeciego sektora. Z jednej strony organizacje pozarządowe rozumieją proces konsultacji i konieczność poświecenia im czasu, z drugiej natomiast podkreślają bariery dotyczące technicznej strony tego procesu oraz nieuwzględnianie wyników konsultacji w podejmowaniu decyzji. Opisany w przywołanym raporcie stan konsultacji społecznych został wykorzystany jako punkt wyjścia przy projektowaniu badań oceny konsultacji z organizacjami pozarządowymi, realizowanych przez Gminę Miejską Kraków w 2015 roku.
W roku 2016 analiza objęła współpracę Gminy Miejskiej Kraków i organizacji pozarządowych. Chodziło przede wszystkim o ocenę współdziałania tych podmiotów, ich zdolności do wspólnej realizacji projektów na rzecz rozwoju miasta oraz ich wzajemnego komunikowania się.
Celem badań było:
- poznanie praktyk konsultacji Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi w 2015 roku oraz zebranie opinii organizacji pozarządowych odnośnie do postulowanych zmian w sposobie funkcjonowania tych konsultacji,
- poznanie finansowych i społecznych zdolności organizacji pożytku publicznego w Krakowie, jak również ich misji, obszarów aktywności, współpracy i projektów realizowanych w mieście,
- rozpoznanie jakości komunikacji pomiędzy organizacjami pozarządowymi w Krakowie a Urzędem Miasta, w szczególności poprzez portal www.ngo.krakow.pl.
Opracowanie składa się z trzech części. W pierwszej zostały zaprezentowane wyniki analizy konsultacji przeprowadzonych przez Gminę Miejską Kraków z organizacjami pozarządowymi w 2015 roku. Omówiono w niej uwarunkowania wzajemnej współpracy, regulacje i podstawy prawne oraz ocenę konsultacji GMK z organizacjami pozarządowymi. Część drugą stanowi analiza potencjału organizacji pożytku publicznego w Krakowie – w szczególności ich misji, celów, potencjału społecznego i finansowego, jak również zdolności do współpracy. W trzeciej zawarto szereg informacji, m.in. w jaki sposób komunikację między organizacjami pozarządowymi a GMK postrzegają krakowskie organizacje trzeciego sektora oraz jaką rolę widzą dla poszczególnych narzędzi komunikacyjnych, w szczególności portalu internetowego. Ostatnią część stanowią wnioski i rekomendacje z badań.
Dialog obywatelski w Krakowie. Formy i współdziałanie z organizacjami pozarządowym [pdf] Publikację można pobrać TUTAJ.