Kultura rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Werdykt jury 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia

16 grudnia, o godzinie pierwszej w nocy, został ogłoszony werdykt 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Jury konkursu Inferno obradowało w składzie: Anamarta de Pizarro, Ivan Medenica, Igor Lozada oraz António Araújo i przyznało nagrody w dziewięciu kategoriach. W tym roku zestaw nagród był nietypowy, bo członkowie jury podjęli decyzję przyznania aż dwóch nagród ex-aequo, za najlepszą produkcję i za najlepszą rolę kobiecą. Grand Prix zostało podzielone pomiędzy „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego oraz „Zapiski z wygnania” w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia. Nagroda wynosiła 50.000 zł.

Fot. materiały prasowe

Jednocześnie za najlepsze role kobiece zostały wyróżnione aktorki grające w tych przedstawieniach: Sandra Korzeniak i Krystyna Janda. Za pierwszoplanową rolę męską został wyróżniony Szymon Czacki grający w przedstawieniu „Konformista 2029”. W rolach drugoplanowych zostali docenieni Jadwiga Jankowska-Cieślak za rolę w „Wyjeżdżamy” oraz Jan Sobolewski za rolę w „Żabach”. Za najlepszego reżysera jury uznało Michała Borczucha, nagrodę za scenografię do spektaklu „Wyjeżdżamy” otrzymała Małgorzata Szczęśniak, a Paweł Mykietyn nagrodę za muzykę do tego przedstawienia.

Uzasadniając Grand Prix dla „Zapisków z wygnania” w reżyserii Magdy Umer, jury napisało:

„Nie uciekając się do żadnych nowych, wymyślnych form teatralnych, trzymając się jedynie potężnego i doniosłego politycznie tekstu oraz fantastycznej gry aktorskiej, przedstawienie łączy doświadczenia subiektywne z pamięcią, by otwarcie mówić o ekstremizmach odradzających się nie tylko w Polsce, ale w całym świecie”.

Uzasadnienie nagrody ex-aequo za najlepszą produkcję festiwalu dla „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej: „Wykorzystując wysoki stopień realizmu w przedstawieniu tak aktorskim, jak i scenograficznym, nagrodzona produkcja wychodzi daleko poza emocje. Zamierzony cel osiąga poprzez multimedia, szczególny styl gry głównej aktorki oraz atmosferę dramatu. Ich połączenie daje potężny ładunek emocjonalny o politycznym wydźwięku”.

Nagroda w wysokości 50 000 zł ufundowana przez Prezydenta Miasta Krakowa, zostanie podzielona pomiędzy obydwie produkcje.

Michał Borczuch otrzymał nagrodę w wysokości 10 000 zł za najlepszą reżyserię spektaklu „Żaby”, za „opartą na zaufaniu i zrozumieniu współpracę ze swoim zespołem, w czasie której opuszcza własną strefę komfortu i podejmuje ryzyko tworzenia autentycznego, dziwnego, potężnego i szczerego świata scenicznego”.

W uzasadnieniu werdyktu za pierwszoplanowe role żeńskie jury napisało, że Sandra Korzeniak w swojej roli w spektaklu „Pod presją”, „wykorzystując realistyczną, psychologiczną grę aktorską, wychodzi daleko poza ograniczające ją ramy. Tworzy wspaniałą dramatyczną rolę obłąkanej reprezentując polityczną tożsamość kobiety we współczesnym, pełnym ucisku, świecie. I paradoksalnie, to właśnie z niej emanuje wyjątkowe poczucie wolności”. Natomiast o roli Krystyny Jandy jury powiedziało: „opierając się na literackich wzorach, aktorka ucieleśnia polityczne i humanistyczne treści, nie wykorzystując ani realistycznych, bądź melodramatycznych mechanizmów, ani osądów. Jej głos – dosłownie i metaforycznie – wyraża głośny sprzeciw wobec faszyzmu, nie ferując żadnych wyroków”.

Obie aktorki otrzymały nagrody w wysokości 10 000 zł.  

Nagroda za pierwszoplanową rolę męską powędrowała do Szymona Czackiego, grającego
w przedstawieniu „Konformista 2029” (reż. Bartosz Szydłowski), który „choć był obecny na scenie przez niemal cały spektakl, nie koncentrował się na sobie. Jego obecność polegała na subtelnych relacjach z partnerami scenicznymi”. Nagroda aktorska w wysokości 10 000 zł.

„Scenografia stanowi nie tylko miejsce, w którym rozgrywa się spektakl i pojawiają się bohaterowie, lecz również tło wszystkich tematów: przychodzenia i wychodzenia, przechodzenia i odchodzenia – tu rozwijają się w niezależną geografię” – tak jury uzasadniło nagrodę (10 000 zł) za najlepszą scenografię i kostiumy dla Małgorzaty Szczęśniak do „Wyjeżdżamy”.

Nagrodę (10 000 zł) za muzykę i reżyserię dźwięku do tego spektaklu otrzymał Paweł Mykietyn za stworzenie „potężnego krajobrazu dźwięków”.

Za role drugoplanowe zostali nagrodzeni Jadwiga Jankowska-Cieślak („Wyjeżdżamy” reż. Krzysztof Warlikowski) i Jan Sobolewski („Żaby” reż. Michał Borczuch). Nagrody za drugoplanowe role aktorskie wynosiły 5000 zł.

Jury, podejmując decyzję o przyznaniu podwójnych nagród za najlepszą produkcję oraz za pierwszoplanowe role żeńskie, nie przyznało jednocześnie nagród w dwóch kategoriach – dla najlepszego zespołu oraz za multimedia. Wszystkie nagrody poza Grand Prix ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W czasie trwającego od 8 do 16 grudnia festiwalu, pokazano 28 przedstawień, w tym 14 w konkursie Inferno.

 

ivan medenica czyta uzasadnienie werdyktu.jpg
materiały prasowe
jury festiwalu ogłaszjące werdykt.jpg
materiały prasowe
magdalena cielecka odbiera nagrodę za muzykę do wyjeżdżamy.jpg
materiały prasowe
maja ostaszewska odbiera nagrodę za scenografię do wyjeżdzamy.jpg
materiały prasowe
nagrody festiwalowe.jpg
materiały prasowe
oskar sadowski odebrał dwie nagrody dla teatru studio.jpg
materiały prasowe
przedstawiciele teatru Śląskiego i teatru polonia odbierający nagrody.jpg
materiały prasowe
szymon czacki laureat najlepszej roli męskiej.jpg
materiały prasowe
ivan medenica czyta uzasadnienie werdyktu.jpg
jury festiwalu ogłaszjące werdykt.jpg
magdalena cielecka odbiera nagrodę za muzykę do wyjeżdżamy.jpg
maja ostaszewska odbiera nagrodę za scenografię do wyjeżdzamy.jpg
nagrody festiwalowe.jpg
oskar sadowski odebrał dwie nagrody dla teatru studio.jpg
przedstawiciele teatru Śląskiego i teatru polonia odbierający nagrody.jpg
szymon czacki laureat najlepszej roli męskiej.jpg
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2018-12-16
Data aktualizacji: 2018-12-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź