Ograniczenia komunikacji miejskiej kluczowe dla jej funkcjonowania
Ograniczenie funkcjonowania komunikacji miejskiej ma na celu dostosowanie transportu zbiorowego do zmniejszonych potrzeb przewozowych (liczba pasażerów zmniejszyła się obecnie dziesięciokrotnie) oraz zapewnienie działania komunikacji miejskiej po ustaniu epidemii. Tygodniowe wpływy z biletów obecnie są mniejsze średnio o ok. 7,4 mln zł.
Przed wprowadzeniem stanu epidemii, pojazdami komunikacji miejskiej tygodniowo podróżowało ok. 7,5 mln pasażerów. Obecnie jest ich ok. 700 tys. Do pojawienia się epidemii koronawirusa dochody z biletów na utrzymanie komunikacji wynosiły średnio 8 mln zł na tydzień, teraz jest to ok. 600 tys. zł. Przedtem, w każdym tygodniu miasto dopłacało do funkcjonowania tramwajów i autobusów ok. 4,6 mln zł w ciągu siedmiu dni, obecnie jest to ok. 6 mln zł.
Przy zachowaniu rozkładów jazdy z normalnego tygodnia przy obecnych dochodach z biletów, tygodniowa dopłata budżetu miasta wynosiłaby ok. 12 mln zł.
Spore ograniczenia kursów komunikacji miejskiej umożliwiają wprowadzenie koniecznych w tej sytuacji oszczędności – po ok. 2 mln zł dziennie. Pozwoli to także na lepsze funkcjonowanie transportu zbiorowego w Krakowie w następnych miesiącach.
Przypomnijmy, że głównym celem wprowadzonych od 12 kwietnia zmian, jest ograniczenie funkcjonowania linii tramwajowych i autobusowych miejskich wyłącznie do okresów szczytowych – gdy występuje zapotrzebowanie na transport do i z zakładów pracy, czyli w godzinach: 4.30–8.00, 12.30–16.00 oraz 19.00–22.30 (wybrane linie).
W tych okresach zostają utrzymane częstotliwości kursowania właściwe dla danego dnia tygodnia (z uwzględnieniem wszystkich obowiązujących już ograniczeń). W okresach pozaszczytowych (8.00–12.30 oraz 16.00–19.00) kursują wybrane linie z częstotliwością co 60 minut.
Szczegółowe rozkłady jazdy na stronie internetowej kmkrakow.pl.