„Wiosna filmów” na platformie internetowej polskich kin studyjnych
Do 7 czerwca na platformie kin studyjnych MOJEeKINO.pl potrwa internetowa odsłona 26. edycji Festiwalu Filmowego „Wiosna filmów”. W programie 40 filmów, z czego połowa to polskie premiery lub przedpremiery.
Wiosna Filmów, która odbywała się do tej pory w Warszawie, a jej repliki były prezentowane w kilku kinach w Polsce. Coroczny przegląd najgłośniejszych filmów sezonu nagradzanych na prestiżowych festiwalach przenosi się w tym roku w całości online i dotrze do widzów całej Polski za pośrednictwem platformy polskich kin studyjnych MOJEeKINO.pl.
W programie znalazło się 40 filmów prezentowanych w 8 pasmach tematycznych. Wśród nich polskie premiery i przedpremiery. Festiwal otworzy pokazywany w paśmie Triumfatorzy, zdobywca Złotego Niedźwiedzia, Nagrody Jury Ekumenicznego oraz Nagrody Gildii Filmowej na tegorocznym MFF w Berlinie „Zło nie istnieje” – najnowszy dramat Mohammada Rasoulofa, jednego z najważniejszych irańskich reżyserów. W tym samym paśmie znalazł się nominowany do dwóch Oscarów (najlepsze zdjęcia oraz najlepszy film międzynarodowy) i Złotych Globów, najnowszy film Floriana Donnersmarcka – „Obrazy bez autora”. Obok tych dwóch polskich premier widzów Wiosny Filmów czeka przedpremierowy pokaz filmu „Ojciec” – pełnej absurdów i sytuacyjnego tragikomizmu opowieści nagrodzonej m.in. Kryształowym Globusem w Karlowych Warach.
W paśmie Rewelacje m.in. dwie polskie premiery: japoński thriller „Zaginiona dziewczyna” i skandynawska komedia „W co ludzie grają” oraz laureat nagrody Jury Coup de Coeur w Cannes – kanadyjska komedia „Miłość mojego brata”.
Blok Oklaski dla scenarzysty to prezentacja produkcji nagrodzonych za scenariusze. Wśród nich m.in. „Złe baśnie” – nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem na tegorocznym Berlinale niepokojąca, groteskowa opowieść o poszukiwaniu, samotności i lęku.
W paśmie Nagrodzone kreacje aktorskie aż sześć polskich premier: „Undine” – oryginalny romans łączący w sobie współczesną historię z potęgą mitu, za który Paula Beer została uhonorowana Srebrnym Niedźwiedziem na tegorocznym Berlinale; „Martin Eden” – film inspirowany bestsellerową powieścią Jacka Londona, za który Luca Marinelli odebrał nagrodę dla najlepszego aktora podczas ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji; „Tylko zwierzęta nie błądzą” – trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji kryminalna układanka z Nadią Tereszkiewicz nagrodzoną na MFF w Tokio; „Nadzieja” – subtelna i wzruszająca opowieść o chorobie, życiowych priorytetach i potrzebie bliskości, doceniona na MFF w Trondheim za aktorskie kreacje w pierwszym (Andrea Bræin Hovig) i drugim planie (Gjertrud L. Jynge); „Sekret bogini Fortuny” – najnowszy film mistrza włoskiego kina Ferzana Özpetka, za który aktorka Jasmine Trinca wyróżniona została najważniejszą włoską nagrodą filmową David di Donatello; „Lola” – wyciskająca łzy opowieść o relacji transseksualnej dziewczyny z ojcem, z debiutującą na dużym ekranie Myą Bollaers, która otrzymała za swoją kreację Nagrodę Magritte (belgijski Oscar) dla najbardziej obiecującej aktorki.
Blok Mistrzowie reżyserii prezentuje m.in. najnowszy film Roya Anderssona, jednego z najbardziej oryginalnych europejskich reżyserów. Komediodramat „O nieskończoności” to wzruszająca refleksja nad ludzkim życiem, z całym jego pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem.
Filmy Docenione przez krytyków to m.in. „Antologia duchów miasta” – nowa produkcja czołowego eksperymentatora współczesnego kina Denisa Côté. To klimatyczna, pełna wieloznaczności opowieść zawieszona między kinem grozy a minimalistycznym dramatem, która zdobyła Nagrodę Krytyków Filmowych na MFF w Urugwaju.
W paśmie Dokument na wiośnie filmów znalazły się cztery wyjątkowe filmy, w tym dwie polskie premiery: fascynująca historia kobiety, która zmieniła oblicze X Muzy – „Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia” Alice Guy-Blaché oraz intrygujący dokument o odkrywaniu jogi w różnych zakątkach świata oraz jej uniwersalnej sile pt. „Powitanie słońca”.
Polskie kino na świecie to prezentacja rodzimej kinematografii z zupełnie innej strony. „Jestem Ren” to utrzymany w klimacie kina skandynawskiego thriller psychologiczny z elementami science-fiction rywalizował w konkursach kilku międzynarodowych festiwali m.in. w Cottbus, Warszawie oraz Trieście, gdzie Marta Król otrzymała wyróżnienie jury za rolę Renaty. Zaś Moja polska dziewczyna to film w filmie, który czerpie mocno ze stylistyki paradokumentu, jest też bliski estetyce vlogów, tworząc w ten sposób unikatowy naturalizm formy i gry aktorskiej. Na Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce odbywającym się w Chicago otrzymał specjalne wyróżnienie Jury.
Pokazy odbywają się konkretnego dnia, o konkretnej porze (jak w kinie).
Szczegółowy harmonogram festiwalowych projekcji i bilety dostępne są na MOJEeKINO.pl.