Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Priorytet: bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców

Zmiany wprowadzane w ostatnich tygodniach na ulicach Krakowa są podyktowane względami bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców, czyli wszystkich użytkowników ruchu drogowego, nie tylko wybranej grupy.

Fot. Jan Graczyński

Zmiany te są odpowiedzią na wnioski składane przez mieszkańców, organizacje i właściwe służby, wynikają z analizy materiałów z okresowych kontroli oznakowania wszystkich dróg publicznych – wyjaśniali podczas środowej sesji Rady Miasta Krakowa przedstawiciele władz miasta.

– Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego pokazał, że do tej pory nie na wszystkich ulicach w Krakowie było zapewnione pełne bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Wprowadzone rozwiązania, czasami kontrowersyjne, czasami budzące i moje wątpliwości, są jednak potrzebne – mówił podczas sesji rady miasta Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Zmiany wprowadzane w ostatnim czasie przez miejskie służby mają nie tylko poprawić bezpieczeństwo przejść dla pieszych, ale i rowerzystów, poprzez uzupełnienie dróg dla rowerów o tymczasowe lub stałe odcinki umożliwiające dojazd do centrum,
m.in. ul. Grzegórzecką, Wielopole, Dietla i ciąg Westerplatte – Św. Gertrudy. - Spora część mieszkańców podczas epidemii koronawirusa porusza się także rowerami, dlatego musimy im zapewnić bezpieczeństwo poruszania się – mówił Andrzej Kulig.

Co ważne, część wprowadzonych zmian ma charakter przejściowy i będzie poddawana analizom. – Obserwujemy i będziemy analizować wprowadzone na krakowskich ulicach rozwiązania. Prezydent Jacek Majchrowski chce, by na początku jesieni opracowany został raport, oceniający w jakim stopniu wprowadzone zmiany przyczyniły się do ograniczenia patologii, zagrażających pieszym, rowerzystom i kierowcom – zaznaczył wiceprezydent Kulig.

Dla przykładu, sytuacja z al. Andersa: średnio prawie dwóch na trzech kierowców przekraczało do tej pory prędkość na przejściach dla pieszych. Podczas badań na jednym z przejść odsetek ten sięgał nawet 92 proc. Fotoradar zarejestrował ok. 8,9 tys. przekroczeń prędkości w okresie od 2018 do kwietnia 2020 roku. W 2019 r. Policja nałożyła mandaty za  836 przekroczeń prędkości, 317 za wykroczenia przeciwko pieszym. Dodatkowo, w 2020 r. jeszcze przed wprowadzeniem zmian odnotowano: 238 przekroczeń prędkości i 108 za wykroczenia przeciwko pieszym.

Wprowadzone zmiany na przejściach dla pieszych w Nowej Hucie pokazują, że jest bezpieczniej. – Piesi poruszają się po ulicach dużo pewniej. Zauważalny jest spadek ciężkości wypadków z udziałem samochodów i pieszych, na których już zostały wprowadzone zmiany. Niemniej jednak pełny ogląd, czy wprowadzone zmiany są skuteczne będzie można zaobserwować w ciągu roku – mówił Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK.

Wszystkie organizacje ruchu są projektowane i następnie oceniane po wdrożeniu w dłuższej perspektywie czasu na bazie analizy zdarzeń drogowych; danych natężeń ruchu (głównie z Systemu Sterowania Ruchem monitorujących całodobowo ruch samochodów i liczników rowerowych na drogach dla rowerów); danych z komputerów pokładowych komunikacji zbiorowej; materiału wideo z kamer drogowych czy wizji w terenie, w tym okresowych kontroli. Działania nie opierają się na bazie niesprawdzonych doniesień np. z prasy czy internetu.

pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-06-10
Data aktualizacji: 2020-06-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź