Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Laureaci Krakowskiego Salonu Sztuki 2020

Po raz pierwszy w tym roku zamieniliśmy w tytułach nagród Krakowskiego Salonu Sztuki słowo „Dzieło” na „Osoby” i „Miejsca”. To bardzo symboliczna zmiana, która przenosi nacisk i uwagę z przedmiotów na ludzi. W puli nagród znalazło się aż 100 tysięcy złotych, które trafią do twórców i twórczyń związanych z Krakowem. Konkurs jest częścią programu „Kultura odporna” Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa. Jego organizatorami są Miasto Kraków, KBF i Fundacja F.A.I.T.

Fot. materiały prasowe

Kraków dla artystów

W tym roku to właśnie konkurs okazał się najlepszym rozwiązaniem, by wspomóc działalność artystek, artystów oraz miejsc, które sztukę tworzą i sztuką żyją. Dziękujemy im więc za to, że działają w naszym mieście, że to ono pobudza ich artystyczną wenę. Dlatego pieniądze przeznaczone na organizację wystawy w Pałacu Sztuki przeznaczyliśmy na nagrody dla środowiska artystycznego, którego działania związane są z Krakowem lub dzieją się w Krakowie – tłumaczy Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.

Zależało nam na tym, aby poprzez organizację konkursu wesprzeć najbardziej kruche elementy lokalnego ekosystemu sztuki: artystów i artystki, kuratorki i krytyków, prywatne galerie, fundacje i stowarzyszenia. Przywołując figurę freelancera/freelancerki, chcieliśmy podkreślić niestabilność finansową i egzystencjalną wielu osób kształtujących współczesną kulturę – dodają Magdalena Kownacka i Gaweł Kownacki, dyrektorzy Krakowskiego Salonu Sztuki.

Wyniki konkursu

Społeczny aspekt tegorocznego konkursu okazał się pod wieloma względami trudny. Po pierwsze dlatego, że obnażył sporo paradoksów prawnych związanych z obowiązującymi w Polsce przepisami, po drugie sprowokował szereg pytań odnoszących się do kwestii solidarności środowiskowej, wspólnoty, odpowiedzialności i wartości, którymi jako środowisko się kierujemy. Dla Komisji ds. Zapobiegania Nędzy i Rozpaczy, która w tym roku przyznawała konkursowe nagrody, aspekty jakości artystycznej nadesłanych dzieł oraz wsparcia dla twórców, były trudne do rozdzielenia. Nie wszystkie decyzje zapadły jednogłośnie, ale wszystkie zostały podjęte demokratycznie, większością głosów. Po burzliwych dyskusjach udało się ustalić werdykt. Za decydujące uznaliśmy wartości artystyczne. Postanowiliśmy jednak przesunąć nacisk tegorocznego konkursu z osób indywidualnych na miejsca, przyznając aż pięć nagród w tej kategorii – czytamy w uzasadnieniu decyzji Komisji ds. Zapobiegania Nędzy i Rozpaczy.

Komisja ds. Zapobiegania Nędzy i Rozpaczy w składzie: Bogdan Achimescu, Bettina Bereś, Monika Drożyńska, Małgorzata Gołębiewska, Agnieszka Łakoma, Magdalena Kownacka, Gaweł Kownacki, Tomasz Kręcicki, Marta Podsiadło, Anka Sasnal, Magdalena Ujma postanowiła przyznać następujące, równorzędne nagrody:

W kategorii „Osoba roku”

  • accurate disco, „Accurate Disco” – za poczucie humoru, afirmację bezradności i wiarę w dobrą atmosferę świata online
  • Dezodorant o zapachu potu „Pierdole to” (Anna Bolewska & Xawery Deskur), „Uszy żyrafy” – za poczucie, że dla stworzenia takiego obrazu relacji warto było przeżyć lockdown
  • Kinga Burek, „#washyourhands” – za umiejętne balansowanie między profesjonalnym warsztatem a radością amatora w budowaniu obrazów nowej rzeczywistości
  • Przemek Krzakiewicz, „Ultrafiolet C” – za nieoczywiste działanie fotograficzne, które pokazuje, że w tym szaleństwie może być metoda
  • Izabela Makocka, „Z pogranicza” – za przejmujący obraz miejsca, w którym zaczyna się mrok.
  • Daniel Mączka, „Skazani na siebie” – za obraz, który trudno przyjąć, że może być lustrem
  • Joanna Pawlik, „500 Blues” – za piękną wizję światów możliwych
  • Marta Romankiv, „Z piekła dostałam się do raju” – za perspektywę, o której nie można zapomnieć
  • Grzegorz Siembida, „Bez tytułu” – za zachłanne i żywiołowe zbieranie fragmentów starych światów
  • Mateusz Stanuszek, „Boiling point” – za pracę silną i przewrotną, której nie zepsuł nawet swoim gadulstwem
  • Patrycja Steczek i Zuzanna Surma, „Weź głęboki oddech i policz do 100 tysięcy” – za żywy i dojmujący obraz izolacji i monotonii.
  • Artur Trojanowski, „Narośl” z cyklu „Diagramy” – za nienachalną i delikatną obecność we współczesnym pejzażu; za działanie „tu i teraz”, które jest silne swoją słabością; za łączenie tradycji artystycznej z kruchością współczesności
  • WhyWe, „WhyWe2 – HOW TO HARVEST YOUR OWN FOOD (in Poland)” – za to, że wciąż można popatrzeć na to wszystko z humorem i przeżyć przygodę
  • Paweł Zięba, „Tort” – za to, że nawet tort może być melancholijny

W kategorii „Miejsce roku”

  • CSW Wiewiórka – za upór i konsekwencję w budowaniu wspólnoty
  • Elementarz dla mieszkańców miast – za intelektualny ferment i nieszablonową koncepcję rezydencji
  • Fundacja Freda Gijbelsa (Galeria Olympia) – za łączenie sztuki z odpowiedzialnością społeczną i działania budujące relacje międzypokoleniowe
  • Fundacja Nośna – za jakość, zaangażowanie i klasę, której można zazdrościć
  • Jak Zapomnieć – za brawurę w zakresie dokumentacji miejsca, którego już nie ma

Laureatów konkursu będziemy bliżej przedstawiać za pośrednictwem mediów społecznościowych Krakowskiego Salonu Sztuki oraz na stronie internetowej krakowskisalonsztuki.pl.

– Werdykt Komisji ds. Zapobiegania Nędzy i Rozpaczy nie kończy jej prac. Chcemy, by komisja poza wyborem prac konkursowych stała się jednym z głosów i reprezentacją środowiska artystycznego w pracach nad stworzeniem długofalowej strategii dla polityki kulturalnej miasta w dziedzinie sztuk wizualnych – zapewnia Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. Dlatego obrady i spotkania Komisji trwają aż do końca tego roku.

Krakowski Salon Sztuki 2020 powstaje we współpracy Miasta Krakowa, KBF – miejskiej instytucji kultury oraz Fundacji Artyści – Innowacja – Teoria (F.A.I.T.) – organizacji pozarządowej aktywnej na lokalnym polu sztuki od 15 lat. Ta współpraca pozwala przyglądać się krajobrazowi kultury Krakowa z różnych perspektyw.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-10-29
Data aktualizacji: 2020-10-31
Powrót

Zobacz także

Znajdź