Akcja „Zima” w Krakowie
Trwa akcja „Zima” – miejskie służby pracują cały czas. Za utrzymanie dróg i chodników odpowiadają 252 jednostki, w celu zapewnienia bezpieczeństwa na jezdniach i chodnikach zgromadzono 12700 ton soli, 4700 ton piasku, 745 ton chlorku wapnia.
Działaniami kieruje miejski komitet koordynacyjny do spraw zimy w Krakowie. Zasiadają w nim przedstawiciele wszystkich spółek i jednostek miejskich, które co roku zaangażowane są w zimowe utrzymanie miasta. Dyspozytorzy MPO całodobowo monitorują prognozy pogody, temperaturę powierzchni ulic w mieście, a każdy z pojazdów biorących udział w akcji „Zima” jest wyposażony w GPS. Monitoring miejski zapewnia podgląd głównych punktów komunikacyjnych i ulic.
Do zimowego utrzymania dróg i chodników przeznaczono 252 jednostki, w tym: 67 solarek, 39 jednostek do utrzymania chodników, 37 zespołów do utrzymania obiektów inżynierskich, dziewięć zespołów do wywozu śniegu, 58 jednostek do utrzymania ulic, 36 zespołów do utrzymania terenów wewnątrzosiedlowych i sześć zespołów do utrzymania miejsc postojowych.
Pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania do odśnieżania stosują sól wyłącznie na jezdniach i starają się nie solić w pobliżu zieleńców i terenów zielonych. Na obszarze Starego Miasta wykorzystywany jest wyłącznie chlorek wapnia i piasek.
Inne, alternatywne środki są w większości przypadków oparte na soli (innych rodzajach soli – chlorku wapnia albo chlorku magnezu) lub alkoholu, octanów oraz mrówczanów i są wielokrotnie droższe – sam chlorek wapnia w tym momencie jest 10-krotnie droższy od soli drogowej.
W przypadku zimowego utrzymania ponad połowy długości chodników w mieście jest w gestii zarządców i właścicieli nieruchomości, które do nich przylegają – a ci, dość często również stosują sól. MPO na chodnikach stosuje mieszankę soli z piaskiem wyłącznie w przypadku ryzyka wystąpienia gołoledzi – sama sól nie jest wykorzystywana w żadnym przypadku. Z kolei na terenach parków i zieleńców utrzymywanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej obowiązuje zakaz używania soli. Jest to sprawdzane przez miejskich ogrodników, a każde ewentualne użycie soli skutkuje naliczeniem kar umownych na firmy wykonawcze, utrzymujące parki.
Kraków został podzielony na cztery i obszary i trzy rejony utrzymania, które swoim zakresem obejmują:
- drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne (komunikacja zbiorowa) oraz Rynek Główny i ulice wewnątrz pierwszej obwodnicy – łącznie 693 km
- pozostałe drogi gminne i wewnętrzne – 692 km
- chodniki – 1 040 tys. m2
- drogi rowerowe – 138 km (w tym wydzielone drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, ciągi pieszo–jezdno-rowerowe oraz kontrapasy i pasy dla rowerów utrzymywane w obrębie jezdni)
- tereny wewnątrzosiedlowe (drogi, chodniki) – 845 tys. m2
- chodniki w Strefie Płatnego Parkowania – 70 tys. m
- przystanki autobusowe i tramwajowe – 138 tys. m2 (1 571 szt.).
Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima” mailowo: interwencje24h@mpo.krakow.pl i telefonicznie: 12 646 23 61 lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.
Raport z akcji „Zima” od godz. 18.00, 11 lutego do godz. 6.00, 12 lutego:
Do zimowego utrzymania dróg i chodników przeznaczono 132 jednostki, w tym: 26 solarek, 22 jednostki do utrzymania chodników, 20 zespołów do utrzymania obiektów inżynieryjnych, 33 jednostki do utrzymania ulic, 23 zespoły do utrzymania terenów wewnątrzosiedlowych i 4 zespoły do utrzymania miejsc postojowych.
MPO interweniowało 18 razy, w tym 0 razy na wniosek MPK.
Ponadto wystąpiła jedna przerwa w ruchu, spowodowana warunkami zimowymi.
Jednostki zaangażowane w akcję „Zima”:
- MPEC – utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- MPK – zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej
- MPO – koordynacja akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
- MPWiK – utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- Straż miejska – utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
- ZDMK – utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii
- ZZM – utrzymanie terenów zielonych, chodników i ścieżek rowerowych w parkach i bulwarach wiślanych
Kontakty dla mieszkańców:
- MPEC – całodobowe telefony i na bieżąco aktualizowana strona internetowa: 993, 12 644 18 72, mpec.krakow.pl
- MPK – całodobowe numery telefonów: 19 150, 12 254 13 00
- MPO – całodobowe numery telefonów: 12 646 23 61, e-mail: interwencje24h@mpo.krakow.pl
- MPWiK – całodobowe telefony i na bieżąco aktualizowana strona internetowa: 994, 12 424 23 03, 12 422 92 05, 800 130 060, wodociagi.krakow.pl
- Straż miejska – telefony alarmowe: 986
- ZDMK – całodobowy telefon: 12 616 75 55
- ZZM – 12 201 02 42