Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Pierwsze baletu początki - w operalni Hetmanowej

Balet Cracovia Danza zaprasza na premierę spektaklu „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej”. Premiera odbędzie się w poniedziałek, 16 listopada o godz. 20.00 w Teatrze Ludowym w Krakowie i będzie transmitowana na kanale YouTube Fundacji Pro Anima.

Fot. Ilja Van de Pavert

Spektakl w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka zabierze widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa. Tancerzom będzie towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” pod kierunkiem Anny Śliwy.

Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Tancerze – w tym Maciej Pręczyński, uważany za pierwszego zawodowego tancerza polskiego – byli szkoleni w Białymstoku przez mistrza tańca Antonio Puttiniego. Ten włoski pedagog, przez lata finansowany przez Klemensa Branickiego, uczył tancerzy i przekazywał choreografie. Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych ze sztuką taneczną i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miała wielki wpływ na rodzimy balet założony przez Stanisława Augusta.

Spektakl „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej” nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.

W przedstawieniu zobaczymy m.in.: rekonstrukcję lekcji tańca, uczniowską galę, audycję baletową, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce, jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego „Poloneza G-dur” Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu „L’Europe Galante” („Wykwintna Europa”) André Campry.

Spektakl „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej” ma swoją premierą w ramach 10. jubileuszowej edycji Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, który z powodu wyjątkowej sytuacji a także w nawiązaniu do tytułu patronki festiwalu – kasztelanowej krakowskiej odbędzie się Teatrze ludowym w Krakowie, dostępny będzie również online.

Premiera „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej” odbędzie się w poniedziałek, 16 listopada o godz. 20.00 w Teatrze Ludowym w Krakowie. Streaming będzie dostępny na kanale YouTube Fundacji Pro Anima.

Pierwsze baletu początki 16.11. - Plakat

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-11-10
Data aktualizacji: 2020-11-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź