Parada historycznych wagonów typu N
Dziś, 13 czerwca po długiej przerwie na ulice miasta znów wyjechały historyczne tramwaje. Parada rozpoczęła się na terenie zajezdni tramwajowej Nowa Huta o godzinie 10.00 od prezentacji wagonu 4N.
Ten pochodzący z lat 50. XX w. pojazd został odrestaurowany przez pracowników MPK SA i tego dnia po raz pierwszy będzie go można zobaczyć na krakowskich torach. Jest to ostatni fabrycznie wyprodukowany wagon z rodziny N, którego brakowało w historycznej kolekcji krakowskiego przewoźnika.
Parada wyruszyła z nowohuckiej zajezdni ok. 11.00. Oprócz wagonu 4N w paradzie pojechały pozostałe tramwaje typu N, które posiada MPK SA. Były to m.in. wyjątkowe i nieprezentowane do tej pory pojazdy techniczne – szlifierka i wagon do odśnieżania. W pardzie pojechały także takie tramwaje jak warszawski wagon K czy gdańska przyczepa KSW, a więc tramwaje, których rozwiązania i konstrukcje wykorzystano przy budowie tramwaju N.
Wszystkie pojazdy biorące udział w paradzie przejechały przez:
ul. Ujastek, al. Solidarności, pl. Centralny, al. Jana Pawła II, rondo Mogilskie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Grzegórzeckie, ul. Grzegórzecką, ul. Starowiślną, ul. św. Gertrudy, ul. Stradomską, ul. Krakowską, ul. Kalwaryjską, rondo Matecznego, ul. Wadowicką i ul. J. Brożka do zajezdni tramwajowej Podgórze.
Tramwaje nie zatrzymywały się na przystankach na trasie przejazdu.
Po przyjeździe na teren zajezdni Podgórze, dla uczestników parady przygotowano kolejne atrakcje. Poza historycznymi tramwajami zaprezentowano także zabytkowe autobusy, w tym m.in. najstarszy krakowski autobus z 1929 roku. Zaplanowano pokaz szlifowania szyn, a także przejazdy zabytkowymi tramwajami wokół zajezdni. Chętni mogli się także umówić na przejazd zabytkową taksówką FSO 125p lub zabytkowym radiowozem nadzoru ruchu MPK. Można też nabyć najnowszą książkę o historii krakowskiej komunikacji wydaną przez MPK SA, „Krakowska komunikacja wczoraj i dziś”.
Zajezdnia tramwajowa Podgórze była dostępna dla uczestników parady do godziny 14.00.
W związku z obowiązującymi limitami, w każdym wagonie mogło być zajętych 75 proc. dostępnych miejsc. Osoby, które chciały wziąć udział w paradzie i zostać pasażerem jednej z zabytkowych N-ek, musiały odebrać specjalne zaproszenie gwarantujące miejsce w tramwaju.
Bezpłatne zaproszenia można było odebrać przed budynkiem MPK SA przy ul. J. Brożka 3 w dniach 8 i 9 czerwca w godzinach 16.00-17.00.