Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kierownicy urzędów stanu cywilnego obradowali w Krakowie

Doskonalenie usług cyfrowych dla mieszkańców, sprawy migracji ludności oraz podsumowanie obsługi w urzędach stanu cywilnego w roku pandemicznym – to główne tematy rozmów w trakcie konferencji „Prawne i praktyczne aspekty rejestracji stanu cywilnego’’, która odbyła się 1 i 2 lipca w Krakowie.

Fot. Tomasz Stankiewicz / krakow.pl

Na konferencję zjechali przedstawiciele blisko 20 największych urzędów stanu cywilnego, m.in.: z Wrocławia, Szczecina, Białegostoku, Poznania, Łodzi, Gdańska. Są to urzędy, które przodują pod względem liczby załatwianych spraw oraz stykają się z najbardziej skomplikowanymi zagadnieniami.

Podczas dwudniowych obrad podsumowano ostatni trudny rok trwającej pandemii COVID-19, w trakcie którego urzędy nieprzerwanie prowadziły bezpośrednią obsługę rejestracji urodzeń i zgonów. Realizowały wpisy zagranicznych aktów stanu cywilnego oraz przyjmowały oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński. Na bieżąco aktualizowano także rejestry państwowe. Urzędnicy nieśli pomoc mieszkańcom w ich potrzebach związanych z pilnymi życiowymi sprawami. Zagadnień z zakresu rejestracji urodzenia lub zgonu nie można odłożyć w czasie, gdyż rejestruje się je osobiście w dniu zgłoszenia w urzędzie.

Obradujący zwracali uwagę na rozwijanie usług cyfrowych dla mieszkańców w obszarze dotyczącym wydawania odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego. W kontekście migracji omawiano łączące Polskę dwustronne umowy międzynarodowe. Uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami i doświadczeniami wynikającymi z transkrypcji zagranicznych dokumentów rejestracji stanu cywilnego, obsługi obcokrajowców i obywateli polskich przebywających za granicą.

Podczas tego dwudniowego spotkania podnoszono także kwestię zbyt niskiej wyceny zadań zleconych przez administrację rządową z zakresu stanu cywilnego. W Polsce stawka jednej godziny to 31 zł brutto i nie pokrywa ona wszystkich wydatków związanych z funkcjonowaniem urzędów.

Inicjatorem konferencji był Małopolski Oddział Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego RP oraz Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie.

pokaż metkę
Autor: Emilia Król
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-07-02
Data aktualizacji: 2021-07-02
Powrót

Zobacz także

Znajdź