Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Bliżej do przebudowy alei Solidarności

Do końca roku powstanie ostateczny projekt przebudowy alei Solidarności – dla odcinka od placu Centralnego do ul. Bulwarowej. W tym miesiącu projekt był omawiany na spotkaniu z radnymi dzielnicy XVIII Nowa Huta oraz poddany audytowi rowerowemu.

aleja Solidarności
Fot. Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Aleja Solidarności znajduje się na terenie objętym ochroną konserwatorską, co oznacza, że granice możliwej ingerencji w jej kształt są ściśle uregulowane. Pierwsze materiały projektowe pokazujące tę aleję po przebudowie zostały zaprezentowane radnym z dzielnicy XVIII – proponowane rozwiązania oraz ich uzasadnienie. W spotkaniu uczestniczyli zastępca prezydenta miasta ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig oraz dyrektorzy jednostek miejskich zaangażowanych w projekt.

Podczas spotkania radni wnieśli szereg uwag do zaprezentowanych rozwiązań. Większość z nich była związana z miejscami postojowymi oraz nową organizacją ruchu.

Zaproponowane przez ZDMK rozwiązania w kwestii parkowania wymagają szerszego spojrzenia. Obecna liczba zatrzymujących się pojazdów wynika z nielegalnego sposobu ich zatrzymywania, w miejscach do tego niedozwolonych – parkowanie skośnie z wykorzystanie przestrzeni zieleńca lub z zajęciem jezdni. Formą parkowania zgodną z przepisami jest parkowanie równoległe do jezdni – pozwala ono na utrzymanie właściwego poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Rzeczywisty udział miejsc, które dopuszczają przepisy ruchu drogowego jest więc znacząco mniejszy.

Proponowane przez ZDMK i Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK zawężenie jezdni do jednego pasa jezdnego ma na celu pozyskanie niezbędnej powierzchni zmiany systemu parkowania przy jednoczesnej ochronie terenów zielonych – poszerzenie przestrzeni pod parkowanie wiązałoby się z wycinką zieleni, a tym samym z ingerencją w teren chroniony. Wykonanie ukośnych miejsc nie jest możliwe z uwagi na ochronę konserwatorską zieleni. Przeprowadzone analizy potwierdziły, że przeznaczenie jednego z dwóch pasów ruch na parkowanie równoległe, pozwoli zaspokoić potrzeby parkingowe mieszkańców, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na przepustowość tej ulicy, zwłaszcza, że po zakończeniu budowy S7 Widoma-Kraków – ciężar ruchu na al. Solidarności przeniesie się właśnie tam.

Projektant pochylił się ponownie nad kwestią parkowania i mając na uwadze wytyczne parku kulturowego Nowa Huta, Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu – w nowym projekcie wygospodarował 243 miejsca postojowe, w tym 10 dla osób z niepełnosprawnościami. 60 proc. więcej niż w pierwotnym założeniu (jeszcze w 2016 r. planowano ich 190).

Zdaniem ZDMK zaprezentowane argumenty spotkały się ze zrozumieniem radnych, ale jednocześnie jednostka jest gotowa do dalszych rozmów o kształcie projektu. Niezależnie od konsultacji z dzielnicą XVIII, projekt trafił na audyt rowerowy, jego pozytywna opinia pozwoli na dalsze działania projektantowi. Po zakończeniu audytu, zaktualizowany projekt zostanie umieszczony na portalu inwestycje.krakow.pl – tam mieszkańcy będą mogli się z nim zapoznać oraz zadać pytania.

Prace projektowe zakończą się w czwartym kwartale br. Ogłoszenie przetargu na realizację prac planowane jest w 2022 r.

pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-07-28
Data aktualizacji: 2021-08-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź