Sinfoniettę Cracovię poprowadzi duet!
W październiku rozstrzygnięto konkurs na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia. Z nowymi wyzwaniami zmierzy się kobiecy tandem: Agata Grabowiecka i Katarzyna Tomala-Jedynak. Prezydent Krakowa przyjął rekomendację komisji, która wyłoniła kandydatki w dwuetapowym otwartym konkursie.
Po przesłuchaniu kandydatów i kandydatek komisja udzieliła poparcia tandemowi kobiet: doświadczonej menedżerce kultury i producentce wydarzeń kulturalnych, Agacie Grabowieckiej, a także utalentowanej dyrygentce, związanej z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Katarzynie Tomali-Jedynak.
Agata Grabowiecka to menadżerka kultury z wieloletnim doświadczeniem w zakresie realizacji projektów muzycznych w kraju i za granicą, obejmujących rozmaite obszary kultury: od symfoniki, kameralistyki i opery, po przedsięwzięcia z obszaru muzyki funkcjonalnej, filmowej i popularnej. W ostatnich latach była związana z KBF, gdzie pełniła obowiązki zastępcy dyrektora ds. programowych PLAY KRAKÓW, a wcześniej kierowała pionem muzycznym instytucji. Grabowiecka uzyskała jednoznaczne poparcie komisji. Jury doceniło jej doświadczenie, wiedzę z rozmaitych obszarów, umiejętności interpersonalne, przedstawioną wizję działania orkiestry.
Agata Grabowiecka
Agata Grabowiecka przystąpiła do przesłuchań w tandemie, co dopuszczał regulamin konkursu – przedstawiając swoją zastępczynię ds. artystycznych. Będzie nią ceniona dyrygentka młodego pokolenia, współpracująca z wieloma uznanymi orkiestrami, solistami, kompozytorami i reżyserami teatralnymi oraz filmowymi, Katarzyna Tomala-Jedynak. Kandydatury dyrektorskiego duetu wsparli przedstawiciele polskiego i międzynarodowego środowiska muzycznego, m.in. uznani dyrygenci, szefowie film producenckich, dyrektorzy międzynarodowych festiwali, a także liderzy polskich zespołów orkiestrowych i chóralnych.
W swojej koncepcji obydwie panie postawiły na silną obecność współczesnego repertuaru, utrzymanie kameralnego profilu zespołu, wzmocnienie międzynarodowego obiegu, a także silnego powiązania orkiestry z teatrem i filmem, aby wykorzystać w pełni przyszłe funkcje studia nagraniowego planowanego w Krakowskim Centrum Muzyki.
W nowej roli Agata Grabowiecka planuje między innymi wzmocnić współpracę orkiestry z czołowymi dyrygentami i dyrygentkami światowej sceny muzycznej. W jej wizji orkiestra będzie specjalizowała się w muzyce klasycznej, ale także rozszerzy udział w projektach z zakresu muzyki filmowej poprzez rozległą sieć kontaktów menedżerki z najważniejszymi wytwórniami muzycznymi w Europie, na Wyspach Brytyjskich i w Stanach Zjednoczonych. Grabowiecka przedstawiła także ciekawe pomysły na rozwój publiczności orkiestry, a także pozyskiwanie dodatkowych źródeł przychodów dla instytucji. Komisja doceniła także nacisk na budowanie interdyscyplinarnych połączeń orkiestry ze sceną alternatywną i teatralną, w tym wzmacnianie współpracy z innymi instytucjami miejskimi i uczestnictwo zespołu we flagowych festiwalach i najważniejszych miejskich i krajowych wydarzeniach.
Katarzyna Tomala-Jedynak zadba o program artystyczny, w którym ważne miejsce zajmie twórczość polskich kompozytorów. Plan na najbliższe sezony łączy rozwój orkiestry i koncerty z udziałem polskich i zagranicznych artystów z naciskiem na promocję polskiego dziedzictwa kulturowego i upowszechnianie kultury muzycznej wśród mieszkańców Krakowa.
Katarzyna Tomala-Jedynak
W planach rozwoju orkiestry Agata Grabowiecka i Katarzyna Tomala-Jedynak podkreślają troskę o zespół orkiestry oraz znaczenie rozwoju artystycznego młodych, utalentowanych muzyków, w czym pomoże organizacja warsztatów dyrygencko-wokalnych i współpraca z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Ważną rolę w priorytetach nowego dyrektorskiego duetu zajmują też działania z zakresu edukacji i wychowania poprzez sztukę pomagające kształtować wrażliwość muzyczną kolejnych pokoleń świadomych odbiorców kultury.
‒ Przez ostatnie kilkanaście lat realizowałam projekty ze wszystkich obszarów kultury ze szczególnym uwzględnieniem obszaru muzyki klasycznej, filmowej i popularnej. Współpracowałam z artystami najwyższego formatu, m.in. Tan Dunem, Wojciechem Kilarem, Krzysztofem Pendereckim, Philipem Glassem, Stevem Reichem, Jordim Savallem, Howardem Shorem czy Elliotem Goldenthalem. Produkowałam koncerty zespołów o światowej renomie, m.in. Ensemble Modern, Kronos Quartet, London Sinfonietta, Klangforum Wien, a także współpracowałam z czołowymi polskimi zespołami symfonicznymi, m.in. AUKSO, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Kierowałam zespołem muzycznym i programowym obsługującym wielkie koncerty symfoniczne, festiwale Misteria Paschalia, Opera Rara, Sacrum Profanum, ICE Classic, a także koncerty zagraniczne. Jestem przekonana, że zdobyte doświadczenie i kontakty pozwolą mi rozwijać jedną z najważniejszych instytucji muzycznych naszego miasta i kraju, tym bardziej, że z Sinfoniettą Cracovią i jej poprzednimi dyrekcjami współpracuję od wielu lat. A pozyskanie do współpracy znakomicie osadzonej w środowisku muzycznym dyrygentki Katarzyny Tomali-Jedynak oznacza nowy etap w historii tej znakomitej Orkiestry i przyniesie nowe formy działania i doświadczenia – komentuje Agata Grabowiecka.
Przed Sinfoniettą Cracovią zarządzaną przez dyrektorski duet nowy rozdział. Poza działalnością związaną z wdrażaniem nowej koncepcji funkcjonowania i rozwoju, Orkiestrę czekają także wyzwania związane z realizacją Krakowskiego Centrum Muzyki w Cichym Kąciku, w którym będzie się znajdowała jej siedziba i miejsce codziennej pracy.
Konkursowe wymagania
Do drugiego etapu konkursu na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zostało zakwalifikowanych sześcioro kandydatów. Postawiono przed nimi szereg wymogów, m.in. udokumentowanego doświadczenia zawodowego, znajomości przepisów prawa regulujących funkcjonowanie samorządowych instytucji kultury, znajomości działalności rynku orkiestr w kraju i za granicą, doświadczenia w pracy w sektorze kultury, umiejętności zarządzania zespołem, wysokich kompetencji menedżerskich, doskonałej znajomości języka angielskiego.
Komisja konkursowa badała doświadczenie kandydatów w zarządzaniu projektami, w organizowaniu przedsięwzięć muzycznych w kraju i za granicą, popartych konkretną wiedzą o specyfice funkcjonowania rynku muzyki poważnej. Komisja zwracała też uwagę na doświadczenie w samodzielnym zarządzaniu i/lub realizacji i rozliczaniu projektów z dziedziny kultury, znajomość sektora finansów publicznych, także w zakresie pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych, w tym funduszy Unii Europejskiej. W konkursie ważne było również szerokie zorientowanie w obszarze rynku muzyki klasycznej, instytucji i agencji artystycznych oraz rynku fonograficznego.
Dodatkowe informacje o rozstrzygnięciu konkursu można znaleźć tutaj.
Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” – instytucja kultury miasta Krakowa, która pod tą nazwą działa od 1994 roku, może poszczycić się współpracą z mistrzami batuty i wybitnymi solistami. Sinfonietta Cracovia współpracowała z plejadą najwybitniejszych artystów, a znakomite wykonania orkiestry zarejestrowano na płytach wydanych przez prestiżowe wytwórnie. Ważny obszar działalności Sinfonietty Cracovii stanowi realizacja nagrań płytowych oraz muzyki filmowej. Orkiestra uczestniczyła w renomowanych festiwalach, a jej kunszt oklaskiwały tysiące melomanów w wielu prestiżowych salach koncertowych na świecie.
Przez 20 lat oblicze Orkiestry kształtował znakomity skrzypek, altowiolista i pedagog Robert Kabara. W latach 2001–2009 jej pierwszym dyrygentem gościnnym był John Axelrod. W latach 2014–2021 kolejny rozdział w historii zespołu pisał ceniony dyrygent, muzyk Filharmonii Wiedeńskiej i animator życia kulturalnego Jurek Dybał. W kwietniu 2017 roku stanowisko nowego, honorowego gościnnego dyrygenta Sinfonietty Cracovii, objął cieszący się międzynarodowym uznaniem wenezuelski mistrz batuty – Rafael Payare.