Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Zima w Krakowie

Do zimowego utrzymania dróg i chodników gotowe są 265 jednostki – o 13 więcej niż rok wcześniej. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na jezdniach i chodnikach zgromadzono 17 950 ton soli, 3 270 ton piasku, 500 ton chlorku wapnia. Akcję koordynuje MPO Kraków.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Pracę nadzoruje miejski komitet koordynacyjny do spraw zimy. Zasiadają w nim przedstawiciele wszystkich spółek i jednostek miejskich, które co roku zaangażowane są w zimowe utrzymanie miasta. Dyspozytorzy MPO całodobowo monitorują prognozy pogody, temperaturę powierzchni ulic w mieście, a każdy pojazd biorący udział w akcji „Zima” jest wyposażony w GPS. Monitoring miejski zapewnia podgląd głównych punktów komunikacyjnych i ulic.

Nowym rozwiązaniem są szczotki walcowe jako alternatywa pługów. Wykorzystuje się je do utrzymania chodników. Bardzo skutecznie usuwają śnieg z nawierzchni, minimalizując zużycie materiałów szorstkich i środków chemicznych.

W tym roku pilotażowo, w obrębie pierwszej obwodnicy, po wstępnych badaniach wpływu na nawierzchnię, testowany jest wodny roztwór octanu wapniowo–magnezowego, jako alternatywny środek chemiczny do odladzania. Zgodnie z zapewnieniami producenta ma szersze zastosowanie także w okresie letnim - wiążąc pyły na nawierzchni zapobiega kurzeniu się. Środek ten jest jednak bardzo kosztowny.

W ubiegłym sezonie, w ramach programu pilotażowego, Zarząd Zieleni Miejskiej w parkach zamiast piasku stosował fusy z kawy. Z uwagi na pozytywny odbiór tej inicjatywy, w bieżącym sezonie akcja jest również kontynuowana.

Chodniki na terenie miasta powinny być oczyszczone do sześciu godzin po ustaniu opadów. Standard zimowego utrzymania chodników nie zakłada całkowitego oczyszczenia ich nawierzchni ze śniegu (tzw. „utrzymanie na czarno”), zezwalając na pozostawienie na nawierzchni ubitego śniegu (tzw. „utrzymanie na biało”). Nie dopuszcza również stosowania samej soli drogowej. Podobny standard stosowany jest dla jezdni dróg gminnych i wewnętrznych.

Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima”: mailowo (interwencje24h@mpo.krakow.pl) i telefonicznie (12 646 23 61) lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.

W sezonie zimowym 2021/2022 stałym zimowym utrzymaniem objętych zostało:

  • 1387 km dróg, w tym: 678 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych i gminnych, po których prowadzona jest komunikacja miejska, ważnych w lokalnym układzie komunikacyjnym
  • 709 km pozostałych dróg gminnych i wewnętrznych
  • 681 km chodników wraz ze schodami, przejściami podziemnymi, ciągów pieszo-rowerowych
  • 141 km dróg rowerowych
  • 1736 przystanków komunikacji miejskiej
  • 856 tys. m kw. utwardzonych nawierzchni terenów wewnątrz-osiedlowych
  • 70 tys. m kw. chodników w Strefie Płatnego Parkowania

Jednostki zaangażowane w akcję „Zima”:

  • MPO – koordynacja akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
  • Wodociągi Miasta Krakowa – utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
  • MPEC – utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
  • MPK – zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej
  • ZDMK – utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii
  • Straż miejska – utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
  • ZZM – utrzymanie terenów zielonych, chodników i ścieżek rowerowych w parkach i bulwarach wiślanych

Przydatne numery telefonów i adresy mailowe:

  • MPO całodobowy numer telefonu: 12 646 23 61, interwencje24h@mpo.krakow.pl
  • Wodociągi Miasta Krakowa całodobowe telefony: 994, 12 424 23 03, 12 422 92 05, 800 130 060, na bieżąco aktualizowana strona internetowa: wodociagi.krakow.pl
  • MPK – całodobowe numery telefonów: 19 150, 12 254 13 00
  • MPEC – całodobowe telefony: 993, 12 644 18 72, na bieżąco aktualizowana strona internetowa: mpec.krakow.pl
  • Straż miejska – telefon alarmowy: 986
  • ZDMK – całodobowy telefon: 12 616 75 55
  • ZZM – 12 201 02 42.

Akcja Zima 2021/2021, banner M

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marta Műller-Reczek
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-11-12
Data aktualizacji: 2022-03-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź