Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Jak powstaje Klimatyczny Kwartał?

Klimatyczny Kwartał to projekt łączący urbanistykę, planowanie przestrzenne i mobilność – ruch pieszy, rowerowy, transport zbiorowy i samochodowy. Kwartał obejmuje teren Kazimierza oraz część Grzegórzek, ograniczoną ulicami Dietla, Grzegórzecką, aleją Daszyńskiego i Wisłą. Działania te mają przynieść, między innymi, poprawę warunków przemieszczania się, tak, aby każdy z użytkowników mógł realizować własne potrzeby.

Plac Nowy Kazimierz dron
Fot. Jan Graczyński

W projekcie wykorzystano koncepcję „miasta 15-minutowego”. To idea zakładająca kształtowanie przestrzeni w taki sposób, aby umożliwiała ona realizowanie potrzeb życiowych w okolicy miejsca zamieszkania, a więc zapewniała dostęp do usług oraz przystanków transportu zbiorowego, infrastruktury pieszej i rowerowej. Wybrane dzielnice (Kazimierz i Grzegórzki) zostały ocenione pod kątem wyposażenia w usługi, obsługę komunikacją miejską oraz możliwości dostępu do nich. Na podstawie tej analizy powstały rekomendacje dalszych działań, m.in. mających poprawić ruch pieszych.

Proces wcielania w życie projektu został poprzedzony konsultacjami społecznymi. Wspólnie z mieszkańcami, przedsiębiorcami, a także osobami korzystającymi na co dzień z tej przestrzeni, wypracowany został wielopłaszczyznowy kierunek rozwoju tej części miasta, tak, aby zachowała ona swój specyficzny klimat i historię, a jednocześnie zachęcała do pozostania lub zamieszkania i funkcjonowania w tym rejonie.

Nie wolno zapominać, że głównym celem działań realizowanych w ramach Klimatycznego Kwartału jest redukcja emisji gazów cieplarnianych.

Realizację celu głównego wspierają także cele szczegółowe:

  • wdrożenie idei „miasta 15-minutowego” przy zachowaniu lokalnej tożsamości i specyfiki Kazimierza i Grzegórzek
  • zwiększenie udziału powierzchni biologicznie czynnej (zazielenianie)
  • priorytet dla ruchu pieszego, rowerowego i transportu zbiorowego, przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnego dostępu dla ruchu indywidualnego
  • uwzględnienie w dużym stopniu potrzeb związanych z mobilnością pieszą mieszkańców i przedsiębiorców przy kształtowaniu przestrzeni.

Projekt ma również na celu skoordynowanie działań wszystkich wydziałów i jednostek miejskich, które wpływają na zarządzanie przestrzeniami publicznymi i mobilnością. Wspólna perspektywa pozwoli lepiej zaplanować działania. Przy pracach nad projektem uwzględnione więc zostały dotychczasowe ustalenia z mieszkańcami, w tym m.in. wyniki konsultacji dla ul. Starowiślnej i pl. Nowego oraz inne projekty. W trakcie sporządzania dokumentu rozwiązania były dyskutowane na radach technicznych i podczas konsultacji międzywydziałowych. Opracowany został także plan działań (masterplan), obejmujący inwestycje związane ze zmianą zagospodarowania dróg i placów, organizacją ruchu i parkowania czy wprowadzaniem zieleni.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-02-01
Data aktualizacji: 2022-02-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź