O!Lśnienia – zagłosuj w plebiscycie Onetu i Krakowa
Ruszyło głosowanie w plebiscycie O!Lśnienia. Nominacje do nagród kulturalnych Onetu i Miasta Kraków dla artystów za 2021 rok poznaliśmy w programie Katarzyny Janowskiej „Rezerwacja”. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas gali, która 4 marca odbędzie się w Centrum Kongresowym ICE Kraków i będzie transmitowana w Onecie oraz na PLAY KRAKÓW.
O wynikach zadecydują internauci, którzy dziś, do północy 25 lutego na stronie olsnienia.onet.pl mogą oddać głos w następujących kategoriach konkursowych: „Film”, „Literatura”, „Sztuki wizualne”, „Muzyka popularna”, „Muzyka poważna, balet i jazz”, „Teatr” oraz „Serial”.
Do nagród nominowani się twórcy, których dzieła wykraczają poza ramy gatunkowe, przesuwają granice w sztuce, odbijają się szerokim społecznym echem. Nie ma znaczenia wiek, ani dorobek artystów. Nominowanych wskazują zaproszeni krytycy z różnych mediów, przedstawiciele Krakowa i dziennikarze redakcji Onet Kultura.
– Nagrody to przede wszystkim forma podziękowania dla twórczyń i twórców za pięknie książki, filmy, muzykę, spektakle, wystawy, którymi nas obdarowali, ale też możliwość promocji oraz wsparcia artystek i artystów w medium o tak szerokim zasięgu jak Onet - mówi Katarzyna Janowska, inicjatorka plebiscytu O!Lśnienia. - Od tego momentu o nominowanych opowiadamy w Onet Rano, w moim programie „Rezerwacja”, w tekstach Onet Kultura i innych mediach Ringier Axel Springer Polska. Przez trzy tygodnie trwa promocja artystów i ich dzieł. Cieszę się, że O!Lśnienia mają też wymiar finansowy – zaznacza.
Artysta, który zbierze najwięcej głosów ze wszystkich nominowanych twórców otrzyma główną nagrodę O!Lśnienie 2022 w wysokości 30 tys. złotych. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach otrzymują po 10 tys. zł.
Listę nominowanych, opierając się na rekomendacjach krytyków, przygotowali razem z Katarzyną Janowską i Dominiką Olszyną – redaktorką naczelną Onet Kultura, redaktorzy działu Onet Kultura: Dominik Jedliński, Dawid Dudko, Amelia Sarnowska, Joanna Barańska, Bartosz Sąder i Alan Rynkiewicz.
Do nagród twórców w poszczególnych dziedzinach nominowali także krytycy z różnych mediów: Gabi Drzewiecka, Anda Rottenberg, Anna Tatarska, Justyna Sobolewska, Jacek Marczyński, Łukasz Drewniak, Jacek Wakar oraz pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski.
– Kraków od wielu lat stawia na kulturę – wspieramy pisarzy i pisarki, muzyków, reżyserów, artystów sztuk wizualnych i filmowców; dlatego tak ważna jest dla nas współpraca z portalem, który również pragnie pomagać twórcom i twórczyniom przez promowanie ich działalności na swoich kanałach – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
– Kraków od zawsze był miejscem otwartym, w którym kultura jest dostępna dla wszystkich i dziś widzimy to jeszcze wyraźniej, bo mapa wydarzeń mimo trudnych dwóch lat nieustannie rozwija się i ewoluuje. Teraz poszliśmy o krok dalej, a to wszystko dzięki PLAY KRAKÓW – pierwszej w Polsce platformie VOD, która oferuje nieograniczony dostęp do kultury dla każdego, kto tylko zechce uczynić ją częścią swojego życia – dodaje.
Zwycięzców poznamy 4 marca o godz. 20.00 podczas transmisji gali na stronie onet.pl oraz na platformie PLAY KRAKÓW. Wręczenie nagród odbędzie się w ICE Kraków. Tegoroczne wydarzenie, z uwagi na sytuację związaną z pandemią, odbędzie się z ograniczoną liczbą publiczności, z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa. 5 marca relację z gali będzie można obejrzeć w telewizji TVN.
Partnerem nagród jest też redakcja Vogue Polska, która wręczy swoją nagrodę. Miasto Kraków wraz z Onetem przyznaje także honorowy tytuł „Ambasadora kultury”. W poprzednich latach otrzymali go Grażyna Kulczyk, Mariusz Treliński, Agnieszka Holland.
Nominowani w plebiscycie O!Lśnienia:
„Literatura”
- Agnieszka Gajewska za książkę „Stanisław Lem. Wypędzony z Wysokiego Zamku” (Wydawnictwo Literackie)
Za pierwszą tak szeroko zakrojoną biografię Stanisława Lema. Psychologiczny portret pisarza, w którego twórczości science-fiction, jak odsłania autorka, odbijały się wojenne przeżycia i traumy. - Andrzeja Stasiuk za książkę „Przewóz” (Wydawnictwo Czarne)
Za poprowadzoną z rozmachem powieść historyczną ze świetnymi postaciami kobiet. Pisarz pokazuje jak bardzo przeszłość wpływa na naszą współczesność. Rzecz dzieje się w czasie II wojny na granicy nad Bugiem. Dziś znowu patrzymy w tamtym kierunku na tych, którzy w poszukiwaniu lepszego życia, próbują ją przekroczyć. - Jakub Żulczyk za książkę „Informacja zwrotna” (Świat Książki)
Za doskonale naszkicowany portret zakłamanego świata alkoholika, jego toksycznego wpływu na najbliższych i mroku, w jaki wciąga wszystkich, którzy się do niego zbliżą. W tle złodziejska reprywatyzacja w Warszawie i zabójstwo Jolanty Brzeskiej. Mocne i zasysające.
„Film”
- Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt za reżyserię filmu „Wszystkie nasze strachy” (produkcja: Serce, Kino Polska TV, Mimikra; dystrybucja: Kino Świat)
Za pięknie opowiedziany i sfilmowany fabularny krzyk o godność osób wykluczonych. Za obraz niwelujący podziały między sztuką a filmem. - Konrad Aksinowicz i Maciej Stuhr za film „Powrót do tamtych dni” (produkcja: Chroma Pro, Centrum Technologii Audiowizualnych, Coloroffon, Dolnośląskie Centrum Filmowe, Głośno, Miasto Aniołów, Wojciech Stuchlik Film Productions; dystrybucja: Kino Świat)
Nominacja dla Konrada Aksinowicza za reżyserię osobistego i poruszającego do głębi studium dzieciństwa naznaczonego piętnem alkoholizmu. Maciej Stuhr mistrzowsko wykreował tragiczną postać ojca – nałogowego alkoholika. Niejeden przejrzy się w tym filmie jak w lustrze. - Łukasz Grzegorzek i Agata Buzek za film „Moje wspaniałe życie” (produkcja: Koskino, Dolnośląskie Centrum Filmowe; dystrybucja: Gutek Film)
Agata Buzek za nakreślenie z empatią bohaterki próbującej wyplątać się z rodzinnych i społecznych schematów. Reżyser za opowiadanie o skomplikowanych relacjach z humorem i dystansem rzadkim w polskim kinie.
„Muzyka popularna”
- Ifi Ude za płytę „Ludevo” (dystrybucja: Agora)
Za album będący romansem afrykańskich rytmów z polską tradycją. Muzyczne kontrasty pięknie się łączą za sprawą wielkiego talentu artystki oraz nieoczywistego wyczucia sztuki. - Kaśka Sochacka za płytę „Ciche dni” (produkcja: Jazzboy Records; dystrybucja: Dressler)
Za jeden z najważniejszych debiutów ostatnich kilkunastu miesięcy. Album „Ciche dni” to proste melodie, doskonałe teksty dające nowe spojrzenie na uczucia, o których wydawało się, że napisano już wszystko. - Fisz Emade Tworzywo za płytę „Ballady i protesty” (produkcja: Grand Imperial, Dwa Ognie; dystrybucja: Mystic Production)
Za album łączący brzmienia i nostalgię za latami 90. z ostrą oceną współczesnego świata i naszych grzechów przeciwko planecie, demokracji i współobywatelom.
„Sztuki wizualne”
- Katarzyna Kozyra za secondaryarchive.org, Fundacja Katarzyny Kozyry
Za platformę internetową secondaryarchive.org, na w której artystka wraz z zespołem gromadzi biografie i sztukę kobiet z Europy Środkowo-Wschodniej. Za wydarzenie „Letnia opowieść” w Poznaniu. Wielkoformatowe zdjęcie zakneblowanej artystki zawisło na budynku w centrum miasta i korespondowało z sytuacją kobiet i osób LGBT+ w Polsce. Za performance „Fressen”, w którym jedzenie stało się kluczem do opowiedzenia o polsko-niemieckiej historii, o ekologii i współczesnych obsesjach związanych z ciałem. - Wilhelm Sasnal i Adam Szymczyk za wystawę „Taki pejzaż” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
Obrazy Wilhelma Sasnala, zaprezentowane zgodne z koncepcją kuratora Adama Szymczyka, odsłoniły wojenną przeszłość zakodowaną w polskim pejzażu. Wystawa podbiła serca widzów. - Jarosław Suchan i Agnieszka Pindera za wystawę „Awangardowe Muzeum” w Muzeum Sztuki w Łodzi
Za wystawę „Awangardowe Muzeum”, za sprawą której kuratorzy po raz pierwszy na świecie opowiadają historię czterech międzynarodowych inicjatyw artystycznych, w tym polskiej „grupy a.r.”, dzięki której w międzywojniu powstała Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej w Łodzi.
„Serial”
- Magdalena Różczka i Łukasz Simlat za role w serialu „Rojst '97” (reżyseria Jan Holoubek; produkcja: Frame; dystrybucja: Netflix)
Za stworzenie mocnych, zapadających w pamięć bohaterów. Magdalena Różczka odsłania w serialu nowe aktorskie oblicze, a Łukasz Simlat potwierdza niezmienną klasę i warsztatową doskonałość. - Łukasz Kośmicki za reżyserię serialu „Klangor” (produkcja: Opus Film; dystrybucja: Canal+)
W tym serialu czuć pewną rękę — od skąpanych w skandynawskim klimacie zdjęć, przez wwiercającą się w głowę muzykę, konsekwentnie prowadzoną intrygę, po doskonale wyreżyserowaną ekipę aktorską, w której nie ma słabych punktów. - Sandra Drzymalska, Maria Sobocińska, Aleksandra Skraba za role w serialu „Sexify” (reż. Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska; produkcja: Akson Studio; dystrybucja: Netflix)
Aktorki, w tym debiutująca Aleksandra Skraba, stworzyły kwestionujące stereotypy postaci w zabawnej i prowokującej do myślenia opowieści o życiu współczesnych młodych kobiet – o odkrywaniu kobiecej siły i seksualności. Wspaniały przykład ekranowego siostrzeństwa.
„Teatr”
- Małgorzata Wdowik za reżyserię spektaklu "Wstyd", Nowy Teatr w Warszawie
Reżyserka odsłania przekłamywaną wspomnieniami przeszłość kobiet, także ich najbliższych, przyzwyczajonych do nierówności. W oszczędnym w słowa „Wstydzie” szuka sposobu na rozmowę o emocjach i potrafi zdefiniować nienazwane. - Dominika Bednarczyk i Maja Kleczewska za „Dziady”, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Reżyserka, pozostając w zgodzie z tekstem wieszcza, znalazła współczesny klucz do klasyki, który trafia do zespół aktorski, widzów i krytyków. Dominika Bednarczyk w roli Konrada pokazuje cierpienie niedające się zamknąć w odległym romantyzmie. To najbardziej poruszająca kreacja Mickiewiczowskiego Konrada we współczesnym teatrze. - Luc Perceval i zespół aktorski za „3Siostry”, TR Warszawa i Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Za odświeżające spojrzenie na klasykę. Zaskakujące pomysły inscenizacyjne, dzięki którym widz może identyfikować się z dramatami bohaterów oraz za wspaniałe kreacje aktorskie będące jednocześnie pięknym przykładem zespołowości.
„Muzyka poważna, balet i jazz”
- Teoniki Rożynek – za muzykę do filmu „Prime Time”, spektakl „Ballo delle ingrate” na festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz muzykę do spektaklu „Maszyna” w reżyserii Jagody Szelc
Za nieograniczoną wyobraźnię dźwiękową, swobodne poruszanie się po różnorodnych światach – muzyki współczesnej, elektroniki, muzyki teatralnej czy filmowej. Jej twórczość jest przykładem zacierania granic w sztuce i rodzajem działalności kolektywnej (współzałożycielka Grupy kompozytorskiej gen~.rate) o mocnym kontekście społecznym. - Paulina Przybysz i Kuba Więcek Trio za album „Kwiateczki” (producent: Polskie Nagrania; dystrybutor: Warner Music Poland)
Twórcy odważnie i z pomysłem zmierzyli się z „Pieśniami świętojańskimi o Sobótce” Jana Kochanowskiego, dając renesansowym tekstom współczesne brzmienie i znaczenia. „Kwiateczki” to wyrafinowany stylistycznie i pastiszowy album. - Izadora Weiss i Anna Hop za spektakl baletowy „Exodus. Bieguni – Harnasie”, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Za spektakl przykuwający uwagę rozmachem, drapieżnością i nieoczekiwanymi pomysłami. To przykład oryginalnego interpretowania polskiego folkloru i literatury, nowatorskie wykorzystanie koncertowych dzieł Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego we współczesnym tańcu. Obie artystki konsekwentnie rozwijają własny, język choreograficzny.