Premiera „Wesela Figara” na deskach Bagateli
„Wesele Figara” jest trzecim spektaklem po; „Dialogach polskich” i „Rewizorze”, który dla krakowskiego Teatru Bagatela przygotował Mikołaj Grabowski. Premiera, oparta na pięcioaktowej sztuce Pierre’a Beaumarchais, będzie miała miejsce na Dużej Scenie Teatru dziś, 26 marca.
„Wesele Figara”, znane dzięki operze skomponowanej przez Wolfganga Amadeusza Mozarta, jest jednak samodzielnym utworem scenicznym, które tuż po paryskiej premierze (1784) wywołało olbrzymi ferment wśród współczesnych odbiorców. Traktowane niekiedy jak zawołanie do rewolucji, było świetnie napisaną teatralną sztuką. Niemniej słynny tytuł – w powszechnym odbiorze – utrwalił Mozart, którego fragmenty muzyki będzie można usłyszeć w sztuce Grabowskiego. Przygotowania nowych, nieoczywistych aranżacji mozartowskich utworów, podjął się wybitny pianista i kompozytor – Krzysztof Herdzin.
„Wesele Figara” z założenia jest komedią. Z założenia to komedia, która miała dawać do myślenia, ale na pewno autor nie pisał jej po to, by wywołała rewolucję. Po „Cyruliku Sewilskim” odważnie sięgnął po bohatera z gminu i skonfrontował jego dowcip i inteligencje z dowcipem i inteligencją możnych osiemnastowiecznego świata, ale żywiołowy i entuzjastyczny odbiór sztuki wśród współczesnych go zaskoczył.
– Dla dzisiejszego widza stare podziały klasowe nie są istotne. Ale kwestia wykorzystywania swojej nadrzędnej pozycji w stosunku do innych, jest wciąż żywa. Ileż dramatów ludzkich się dzieje właśnie z tego powodu?! Iluż to hrabiów Almawiwów otacza nas na co dzień? Ludzi, którzy dla swojego kaprysu, zaspokojenia marnych ambicji, leczą kompleksy wykorzystując swoją pozycję. Mówi się, że: pycha kroczy przed upadkiem. O tym też jest dzisiaj „Wesele Figara” – podkreśla Mikołaj Grabowski.
Wieloobsadowe przedstawienie w Bagateli nie jest operą. Jest spektaklem przeplatanym ariami, których dowcipne i pełne aluzji teksty, napisał reżyser.
Za powstanie, doprecyzowanych w szczegółach i historycznych niuansach, kostiumów odpowiada Zuzanna Markiewicz będąca także autorką scenografii.
W tytułowej roli Figara widzowie zobaczą – Adama Szarka. Hrabiego Almawiwę gra Marcel Wiercichowski. W głównych rolach damskich występują: Izabela Kubrak (hrabina) i Kamila Klimczak (Zuzanna). Obok nich na scenie: Natalia Hodurek (Cherubin), Katarzyna Litwin (Sędzia), Anna Rokita (Marcelina), Almira Nawrot (Franusia), Przemysław Branny (Bartolo), Michał Kościuk (Antonio) i Sławomir Sośnierz (Bazylio).
Producentem wykonawczym z ramienia Teatru jest Joanna Jaworska.